5 Scenarii Pesimiste daca planuiesti schimbarea platformei magazinului tau online

Ai un magazin online pe o platforma Open Source sau SaaS (Software As a Service)? Te gandesti sa faci o schimbare de platforma?

Iata 17 implementari pe care trebuie sa le migrezi (daca le ai deja implementate) pe noua platforma, pentru a nu fi implicat in niciun scenariu dintre cele de mai jos:

Nota: Articolul are scop informativ si reprezinta o lista de bifat pentru orice antreprenor in caz de migrare a magazinului online pe o noua platforma. Prin prezentul articol NU descurajam mutarea pe o noua platforma, mai ales daca intervin necesitati pentru cresterea business-ului (automatizari procese, nr. mare de produse/furnizori etc.).

Scenariul 1: Pierderea traficului organic

 

Daca aveti/ati avut in derulare un proces de optimizare SEO si obiectivele propuse sunt in tinta (un volum de trafic organic considerabil), atunci trebuie sa aveti in vedere urmatoarele, pentru a nu exista pierderi:

1. Trebuie implementate redirect-uri automatizate dupa tipul de pagina (produs, categorie, subcategorie si categorie + filtru marca sau non-marca).

Iata cateva exemple de schimbari de URL-uri:

  • www.numesite.ro/89-nume-categorie -> www.numesite.ro/nume-categorie/
  • www.numesite.ro/90-nume-subcategorie -> www.numesite.ro/nume-subcategorie/
  • www.numesite.ro/91-nume-produs -> www.numesite.ro/nume-produs/
  • www.numesite.ro/89-nume-categorie/filtru-marca -> www.numesite.ro/nume-categorie/filtru-marca/

Sfat: Inainte de migrare faceti un backup al site-ului pentru a fi siguri ca, dupa importul de produse/categorii-subcategorii si atribute/caracteristici, nu se pierd URL-uri. Astfel de situatii mai apar din cauza faptului ca fiecare platforma are statusuri diferite pe produs (in stoc, dezactivat etc.) si este posibil sa aveti implementate reguli de redirect in functie de statusul actual.

Un back-up al site-ului este o garantie ca puteti efectua o verificare si post-lansare si, eventual, sa remediati problemele.

NU uitati de pagini generate din sortari/paginatie, caci si ele sunt importante!

2. Trebuie pastrate aceleasi reguli de canonical privind indexarea paginilor.

In cazul in care se migreaza cu aceeasi structura de categorii/subcategorii/atribute/caracteristici, iar arhitectura informatiei in pagina nu sufera modificari, atunci trebuie pastrate conditiile initiale impuse indexarii.
In cazul in care in migrare se schimba arhitectura informatiei in pagini, se impune o analiza SEO privind duplicitatea continutului per pagina si, bineinteles, alte reguli de canonicalizare/indexare.

3. Verificati fisierul robots.txt pentru a nu bloca accesul la fisiere importante (JS/CSS).

Fiecare platforma are reguli diferite privind accesul la pagini, de aceea este indicat sa verificati conditiile impuse pentru Googlebot prin acest fisier.
NU restrictionati accesul la Javascript/CSS si ATENTIE la posibile blocaje pentru pagini de filtrare.

4. Migrati toate strategiile/artificiile de internal linking (ex:breadcrumbs).

Strategia de internal linking este importanta, mai ales in cazul in care exista multe caracteristici/atribute si produse.

5. Verificati atributele SEO elementare precum <title>, <heading>, meta description.

6. Verificati viteza de incarcare a paginilor.

Daca va mutati pe un nou server, luati in calcul si un audit al serverului raportat la baza de date si interogarile generate. Daca ramaneti pe acelasi server, faceti o diagnoza asupra resurselor alocate in raport cu noile cerinte ale platformei.

7. Migrati toate imbunatatirile de HTML pe care le-ati implementat.

Dintre imbunatatirile HTML, le reamintim pe cele mai importante:

  • implementari de tip microdata (JSON-LD sau schema.org);
  • implementari AMP (daca aveti o sectiune de blog);
  • implementari de tip hreflang pentru site-uri multi-language;
  • implementari pentru intelegerea paginatiei.

Asigurati-va ca acestea vor fi aplicate pe noua platforma, deoarece implementarea datelor structurate ajuta la procesul de Deep Learning (proces parte din SEO si Adwords)!

Nota: In cadrul migrarii pe o noua platforma, luati in calcul o perioada de reindexare a imaginilor si a noilor URL-uri. In functie de indicatorii de brand awareness ai site-ului, procesul poate fi mai lung sau mai scurt.

Scenariul 2: Pierderea anumitor date metrice de monitorizare din Google Analytics

 

8. Migrati documentatia E-commerce (Enhanced, de preferat) si scriptul Google Analytics cu o zi inainte de lansare.

9. Verificati thank-you page-urile si modificati (creati) obiectivele (Goals) din Google Analytics in consecinta.

10. Verificati daca s-au schimbat parametrii de cautare generati de search-ul site-ului si modificati in Google Analytics.

Aceasta optiune se actualizeaza din View -> View Settings -> Query parameter.

11. Adaugati event-urile necesare pentru tracking!

Pentru a nu pierde informatii, adaugati si event-urile pe care le monitorizati!
Exemple:
– adauga in cos;
– click pe numerele de telefon etc.

Scenariul 3: Pierderea scripturilor si a feed-urilor implicate in promovare

 

12. Migrati toate tipurile de pixeli/scripturi de la Facebook si Google Adwords!

In cazul in care se modifica anumite tipuri de thank-you pages, atunci trebuie efectuate modificarile si in cadrul Facebook/Google Adwords pentru conversiile monitorizate.

13. Migrati implementarile prin API de care este dependent magazinul online (exemplu: Mailchimp, Curieri etc.).

14. Creati feed-uri noi pentru comparatoarele de preturi (Compari/Price/Shopmania).

Observatie: Acest punct se aplica doar magazinelor online care au nevoie de vizibilitate in comparatoare de preturi.

Scenariul 4: Pierderea elementelor de Usability/UX

 

15. Migrati elemente de User experience.

Cateva exemple:

  • efecte de mouse over;
  • comparatie de preturi;
  • meniu dropdown;
  • imagini calitative si mari (etc.)

16. Migrati automatizari, precum email-uri pentru comenzi nefinalizate, sms dupa trimiterea comenzii etc.!

Scenariul 5: Pierderea bazelor de date cu informatii despre clientii vechi (email, telefon, nume etc.)

 

17. Migrati toata baza de date ce contine informatii despre clientii vechi

In procesul de migrare, incercati sa pastrati si datele despre clientii recurenti, precum:

  • numarul de comenzi;
  • valorile comenzilor acestora;
  • data de nastere;
  • adresa;
  • parola de logare a userilor in cont.

Pe langa acestea, trebuie neaparat migrate datele elementare, precum: numar de telefon, nume/prenume, email.

Cristian Bolocan
Head of SEO Department
Un comentariu
  1. Buna ziua,

    Foarte util materialul, a picat la fix cu trecerea pe noua platforma.

    Sper sa ne pastram pozitia pe Seo aplicand toate recomandarile primite in acest material.

    Multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam