7 Verificari practice prin care iti poti mini-evalua in 10 minute magazinul tau online/site-ul tau

Cum afli raspunsurile potrivite si evaluezi obiectiv? E simplu: Punand intrebarile corecte. Evalueaza-ti singur site-ul in 10 minute. Iata cum:

Fiecare site are si avantaje  si dezavantaje, insa important este ca atunci cand sunt probleme sa le identifici si sa le ai in vedere pentru rezolvare. Ne propunem ca prin acest articol sa te ajutam sa iti poti evalua site-ul/magazinul online in doar 10 minute, fara cunostinte tehnice, doar parcurgand pasii de mai jos.

Iata 7 verificari practice rapide cu ajutorul carora iti pot crea o imagine de ansamblu asupra site-ului tau:

1. Verifica daca urmaresti macro-conversiile si micro-conversiile in contul de Google Analytics

In functie de site (magazin online sau site de prezentare servicii), inainte de a seta campanii de marketing online (SEO, Google Adwords, Facebook Ads, Email marketing etc), trebuie sa ai setate obiectivele de business, segmentate prin macro si micro-conversii.

Iata cateva exemple uzuale de macro-conversii/microconversii pentru un magazin online / site de prezentare:

Macro-conversii:

  • numarul de comenzi (tranzactii) si valoarea acestora (se aplica pentru un magazin online)
  • vizualizarea paginii de comanda (se aplica pentru un magazin online)
  • nr. de solicitari primite cu ajutorul formularului de contact de pe site (se aplica pentru un site de prezentare)
  • nr. de click-uri pe datele de contact, telefon sau email (se aplica pentru un site de prezentare)
  • nr. de conturi create pe site (se aplica pentru un magazin online)
  • nr. de comenzi rapide (se aplica pentru un magazin online)

Micro-conversii:

  • nr. de adaugari in cos ale produselor (se aplica pentru un magazin online)
  • vizitele de pe site care stau minimum 2 minute (se aplica pentru site de prezentare + magazin online)
  • nr. de abonati la newsletter ( se aplica pentru magazin online + site de prezentare)
  • nr. de click-uri pe butonul de Solicita oferta (se aplica pentru un site de prezentare).

Pentru a verifica daca ai setate corect obiectivele intra in Google Analytics —> Acquisition (Achizitie) —> Source / Medium (Sursa / Modalitate) si apoi vizualizeaza tabelul cu indicatori din dreapta, aflat imediat sub graficul de trafic.

Iata si 2 exemple mai jos:

Exemplu 1) o micro-conversie si o macro-conversie setate pentru un site de prezentare

Macro si micro conversii

Exemplu 2) Enhanced E-commerce (macro-conversie) setat pentru un magazin online

Conversii magazin online

2. Verifica daca in paginile site-ului tau se regasesc multiple elemente <h1>

Este important ca o pagina web sa aiba un singur element <h1> care sa fie reprezentativ pentru user privind continutul din pagina. Din punct de vedere SEO, existenta mai multor elemente <h1> poate dilua importanta acestora.

Iata care sunt pasii cu ajutorul carora poti verifica acest lucru:

a) Intra pe o pagina importanta a site-ului

Presupunem ca vizitezi pagina https://www.cora.ro/electro&it/televizoare-si-accesorii

b) Odata ajuns pe pagina, actioneaza butonul mouse-ului click dreapta si, apoi, alegem optiunea “View page source” sau “Vezi sursa paginii” (depinde de limba browser-ului).

c) Se deschide un nou tab in broswer reprezentat de o pagina cu cod html. Foloseste combinatia de taste CTRL + F si apoi scrie  <h1> in search bar.

In search bar, poti observa ca pagina https://www.cora.ro/electro&it/televizoare-si-accesorii are doua elemente <h1>, astfel ea poate pierde din cauza diluarii celor 2 elemente.

<h1> multiplu in pagina

Este important ca fiecare pagina sa aiba un singur element <h1>, iar acesta trebuie sa fie reprezentativ si unic conform continutului afisat userului.

3. Verifica daca site-ul tau are un fisier robots.txt

Cum poti afla daca site-ul tau are un fisier Robots.txt? Foarte simplu, accesand in browser adresa site-ului tau (ex: altex.ro) si adaugand extensia /robots.txt la sfarsitul url-ului.

Mai exact, URL-ul va fi de forma altex.ro/robots.txt care te va duce pe pagina de mai jos:

Acolo vei gasi cateva randuri, reprezentand conditionarile de indexare ale site-ului.

fisier robots txt

Sfat: Atentie la conditionarile din fisierul robots.txt, deoarece ele trebuie aplicate de un specialist SEO, astfel incat sa nu se piarda ocazia de a avea acces la anumite oportunitati SEO

In exemplul oferit de la Altex.ro specialistii SEO au decis sa blocheze de la crawling URL-urile care contin in string /filtru/, astfel ca s-au pierdut oportunitati de ranking organic pe anumite expresii.

Pe langa pierderea traficului organic, trebuie evidentiat ca aplicarea unei strategii incoerente d.p.d.v. SEO poate genera o rata de conversie mai mica din traficul organic non-brand si, implicit, un nr. de comenzi mai mic.

Iata un exemplu in care pagina de destinatie nu este in conformitate cu user intent:

Daca cautam in Google “televizoare panasonic” vom regasi ca si pagina de destinatie URL-ul https://altex.ro/televizor-led-smart-full-hd-100cm-panasonic-viera-tx-40dsu401 , URL care nu este relevant, deoarece:

  • produsul nu mai face parte din oferta (nu este vandabil la momentul acestei analizei)

vezi printscreenuser intent - query intent

  • analizand query intent, observam ca interogarea este la plural, deci isi doreste sa vada “mai multe” televizoare Panasonic, nu doar unul singur.

(Iata si cum arata pagina de destinatie a unui un produs nevandabil)

optimizare query intent

Varianta corecta a URL-ului de destinatie era https://altex.ro/tv-audio-video-foto/televizoare/filtru/brand-3334/panasonic/

4. Verifica daca paginile site-ului tau au implementate date structurate

Datele structurate ajuta la o intelegere mai buna a continutului si structurii site-ului tau. Practic, cu ajutorul implementarii datelor structurate in pagina, poti ajuta motorul de cautare sa aiba o imagine de ansamblu corecta asupra clasificarii continutului din pagina respectiva.

Iata cum poti verifica daca ai implementate datele structurate.

a)Intra pe pagina https://search.google.com/structured-data/testing-tool
b) Adauga pagina pe care vrei sa o testezi.

Daca rezultatul arata precum imaginea de mai jos, inseamna ca nu ai implementat pe site date structurate (nici schema.org, nici JSON-LD).

date structurate neimplementate

Daca rezultatul arata ca in imaginea de mai jos inseamna ca exista aplicate pe site datele structurate (JSON-LD sau schema.org).

date structurate JSON-LD

Sfat: Pentru implementarea datelor structurate este recomandata varianta JSON-LD.

5. Verifica daca ai activata optiunea de Search Tracking in Google Analytics

Activand optiunea de Search tracking in Google Analytics poti urmari care sunt cuvintele cautate in casuta de search de catre vizitatorii site-ului tau.
Astfel poti descoperi ce cauta cei care intra pe site si, astfel, poti optimiza continutul si rezultatele generate din respectivele cautari.

Spre exemplu, daca observi ca exista multe cautari pe cuvantul “placa video” si timpul dupa cautare este redus (presupunem 15 secunde), inseamna ca trebuie sa verifici ce rezultate ofera site-ul tau pentru acea cautare si, ulterior, sa imbunatatesti acele rezultate.

Cum poti vedea daca ai setata aceasta optiune?

a) Intra in contul de Google Analytics si acceseaza optiunea de Admin (vezi imaginea de mai jos)

sageata pentru optiune de Admin Google ANalytics

b) Vei gasi 3 coloane, da click pe ultima, in sectiunea View Settings. Acolo vei gasi, mai jos, optiunea Site search Tracking, fie bifata, fie nebifata.

search tracking in GA

c) Daca este bifata si setat acel query parameter vei regasi cuvintele cautate pe site-ul tau in sectiunea Comportament (Behaviour) —> Cautari de pe site (Site search) —> Termeni de cautare (Search Terms).

6. Verifica care este calitatea site-ului din punct de vedere al vitezei de incarcare

Pentru a-ti crea o imagine de ansamblu asupra vitezei de raspuns a site-ului/serverului poti face un mini-test accesand site-ul https://gtmetrix.com

Tot ce trebuie sa faci este sa adaugi adresa/linkul paginii pe care vrei sa o testezi, de preferat o pagina de categorie/subcategorie (in cazul unui magazin online) si pagina interna (in cazul unui site de prezentare).

Trebuie sa astepti cateva secunde pentru ca raportul sa se genereze si, apoi, va fi prezentat sub forma imaginii atasata mai jos.

Exista si cativa indicatori generali de performanta + cateva detalii, printre cei mai importanti fiind timpul de raspuns si dimensiunea paginii.

De la acest raport un developer poate optimiza:

  • baza de date a site-ului
  • imaginile de pe site prin comprimare
  • comprimare in fisiere a codurilor JS si CSS
  • activare sisteme de caching la nivel de platforma si server
  • implementare CDN

viteza de incarcare a site-ului

7. Verifica daca scripturile de Google Analytics/Tag Manager si Facebook Pixel sunt implementate corect

Pentru a verifica daca cele 2 scripturi functioneaza corect, evitandu-se erorile, trebuie, in primul rand, sa instalezi cele 2 extensii de Google Chrome:

Facebook Pixel Helperhttps://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc

Google Tag Assistanthttps://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=ro

Dupa ce ai instalat cele 2 scripturi, intra pe o pagina de produs a unui magazin online (de exemplu,   https://www.emag.ro/laptop-apple-macbook-pro-13-cu-procesor-intelr-dual-coretm-i5-2-30ghz-13-3-ecran-retina-8gb-128gb-ssd-intelr-iris-plus-graphics-640-macos-sierra-int-kb-silver-mpxr2ze-a/pd/D0Y74KBBM/ )

Ulterior accesarii,  in dreapta sus, vei gasi extensia Facebook Pixel iar daca dai click pe ea iti vor aparea informatii despre datele culese de catre Facebook. Daca sunt afisate cu verde, inseamna ca datele sunt culese corect. Daca apar erori, atunci vor fi evidentiate cu rosu.

script facebook pixel helper

Privind partea de Google Analytics trebuie intai sa il activezi, apasand pe butonul Enabled, iar apoi poti da un refresh la pagina si vor aparea informatiile necesare referitoare la scripturile de Google Analytics / Tag manager.

Extensie Google tag assistant

Concluzie: Acestea sunt doar cateva evaluari practice pe care le poti verifica singur, insa un site de prezentare / magazin online trebuie sa raspunda multor altor criterii. In general,  daca doresti o evaluarea ampla si completa, cel mai bine este sa apelezi la un specialist pe un anumit domeniu / agentie de marketing.

Cristian Bolocan
Head of SEM & PPC Departments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam