Backlinkuri si Link Building: Ce inseamna, Cum se face, Scheme interzise, Comunicari oficiale Google, Sfaturi

In acest articol vom destructura zona de backlink-uri si Link Building. Aflam ce inseamna, cum se face, scheme interzise si sfaturi de la specialisti.

Salutare,

Astazi ne propunem sa destructuram notiunea de Backlinks si Link Building. Vom parcurge urmatoarele:

1. Ce inseamna un Backlink?

2. Structura unui backlink

3. De ce sunt backlinkurile importante?

4.Ce inseamna Link Building?

5. Ce scheme de Link Building sunt interzise?

6. Ce inseamna o ferma de linkuri?

7. Metode pentru a castiga backlinkuri

8. Care sunt criteriile pentru a obtine un backlink calitativ?

9. Comunicari oficiale de la Google despre backlink-uri

10. Sfaturi personale privind strategia de Link Building

 

Backlink-urile sunt linkurile pe care o pagina web le ofera altei pagini web. Spre exemplu, daca o pagina web plaseaza un link catre site-ul tau aceasta tu vei avea un backlink de la aceasta. Backlinkurile se mai numesc si Inbound links sau linkuri externe in termeni mai specifici si sunt importante in procesul SEO.

ce inseamna backlink?

 

Un backlink are o structura speciala, aceasta structura avand cumva un dublu rol, asa cum ziceam si mai devreme. In primul rand userul intelege contextul in care se introduce resurse aditionala din pagina, iar algoritmii Google inteleg contextul semnatic in care s-a generat votul de incredere sau backlink-ul. Ca si elemente importante din structura unui backlink as mentiona aici pagina web catre care se face trimiterea si textul ancora asociat acelei pagini, asa cum se vede si in aceasta imagine.

De ce sunt backlinkurile importante?

Backlink-urile sunt importante deoarece reprezinta un factor de clasare in algoritmul Google. Daca ar fi sa definim backlinkurile mai simplu, am putea spune ca motorul de cautare vede backlinkurile ca o recomandare sau ca un vot de incredere pe care o pagina web o da celeilalte. Prin acel vot de incredere o pagina web transfera din autoritatea ei catre celalalta pagina, de aceea vei afla in cele ce urmeaza ca este foarta importanta si autoritatea paginii web care iti recomanda pagina ta web.

Bineinteles, pe langa principiul cantitatii(adica cate voturi de incredere primesti), trebuie sa te asiguri ca backlinkurile sunt calitative si relevante.

Pe langa beneficiul de a fi considerate factor de clasare, backlink-urile mai ajuta Google si sa descopere pagini noi in web, astfel il putem considera si un element de indexabilitate. Scopul backlink-urilor in web este acela de a ajuta utilizatorii sa navigheze catre resurse aditionale, de aceea backlinkurile au caracteristica de a fi clickable.

Acum ca am inteles cu totii ce inseamna un backlink hai sa discutam despre Link Building. Procesul de link building presupune achizitionarea sau constructia de backlink-uri naturale sau artificiale catre paginile web ale site-ului tau.

ce inseamna link building

Este important de mentionat ca Google interzice achizitionarea de backlinkuri artificiala si condamna orice alt proces cu exceptia aceluia in care obtii backlinkuri pe cale naturala.

Spre exemplu, in documentatia din Google Search Central sunt interzise diferite scheme de linkuri care duc la achizitia de backlinkuri artificial. Iata doar cateva exemple de scheme de linkuri pe care trebuie sa le eviti:

  • Inscrierea in directoare locale sau site-uri de tip bookmark
  • Comentarii pe forumuri in care incluzi in semnatura ta linkul catre site-ul tau
  • Plata cu bunuri in schimbul a unor backlinkuri

scheme de link-uri interzise

Incalcarea acestor reguli se poate transforma la un moment dat intr-o penalizare manuala daca cineva o raporteaza si poate la un moment dat algoritmii prin detectarea acestor tactici interzise sa reduca la 0 valoarea acestor backlinkuri. Practic, vei avea voturi de incredere insa fara valoare.

Este de mentionat ca deja algoritmii Google detecteaza anumite site-uri care construiesc backlinkuri artificial, motiv pentru care automat acestea sunt ignorate si astfel nu se face transferul de incredere din acele pagini web.

incalcare algoritm google

Personal pe acest segment am vazut in general 2 situatii care sunt folosite in procesul artificial de Link Building si pe care va recomand sa nu le folositi:

  • evitati concursuri platite in care oferiti produse sau bunuri pentru a castiga backlinkuri, aici as mentiona competitia Superblog care incalca regulile Google privind schemele de linkuri si poate atrage o penalizare manuala.

schema de linkuri superblog

  • evitati sa obtineti backlink-uri de la ferme de linkuri.

Ce inseamna o ferma de linkuri?

Pentru cei care nu cunosc termenul de ferma de linkuri, aceasta reprezinta un website care are predominant doar pagini web care ofera backlinkuri, scopul acestui website fiind acela doar de a oferi voturi de incredere nu si a oferi informatii relevante pentru utilizatori.

In imagine o sa vedeti si un exemplu de site care este o ferma de linkuri, singurul scop cu acest website este acela de a oferi backlinkuri. Obtinerea unui backlink pe un asemenea site poate duce la un moment dat la 2 probleme: fie Google va identifica reteaua si va dezavua automat valoarea acestor backlinkuri, fie poti primi o penalizare manuala daca cineva te raporteaza.

ferma de linkuri

Metode pentru a castiga backlinkuri

Pentru a putea castiga backlinkuri exista mai multe metode pe care le poti aplica, iata doar cateva dintre ele:

  • guest post pe diferite site-uri de profil
  • realizarea de infografice sau ghiduri care atrag atentia si trimiterea lor catre jurnalisti de profil pentru a fi preluate.
  • identificarea unor mentiuni ale brandului care nu contin link catre pagina ta si schimbarea lor in backlink-uri.
  • parteneriate cu jurnalisti locali pentru a le putea furniza stiri sau articole specifice zonei

Ei bine, este de mentionat ca metodele pentru a obtine backlinkuri naturale sunt limitate, de aceea va fi nevoie la un moment dat sa va indreptati spre metode artificiale de a castiga backlink-uri. Cea mai intalnita si uzata metoda artificiala de a castiga backlinkuri este de a le cumpara. Spre exemplu acel articol de pe site-uri de stiri mentionat mai devreme era un articol cumparat, in acel caz folosindu-se o tehnica manipulativa si artificiala de a castiga un backlink. Mentionez ca si aceasta practica manipulativa incalca regulilele privind schemele de linkuri insa ea poate fi mascata aplicand anumite tehnici si prin evitarea de tipare.

Pentru a putea cumpara backlinkuri trebuie sa ai urmatoarele lucruri in vedere:

  • sa alegi website-urile de la care vei dori sa obtii backlinkuri
  • sa stii care sunt textele ancora si paginile cu care le vei asocia pentru fiecare website in parte.
  • sa planifici temporal momentul la care vei obtine aceste backlinkuri
  • sa pregatesti continutul in care vei integra textul ancora si paginile care vor primi „votul de incredere”
  • sa te asiguri ca website-ul care a vandut backlinkul a respectat toate conditiile
  • sa monitorizezi calitatea backlink-urilor castigate prin masurarea evolutiei cuvintelor cheie adiacente.

Hai sa discutam despre fiecare operatiune in parte si sa definim putin la ce ma refer.

Alegerea site-urilor undei vei cumpara aceste backlinkuri se face tinand cont de grupul de cuvinte cheie pe care doresti sa imbunatatesti pozitionarea in clasamentul Google.

Pentru a identifica necesarul(adica cantitatea) de articole de care ai nevoie va trebuie sa pleci de la numele topicului pe care vrei sa il optimizezi. Pentru asta vei avea nevoie de tehnologii speciale care te vor ajuta sa spionezi profilul de backlinkuri al competitorilor, asa cum se vede si in aceasta imagine.

necesar link building

Dupa ce ai aflat care este cantitatea de backlinkuri de care ai nevoie va trebui sa identifici, tot pe baza profilului de backlinkuri de la competitie si care este calitatea site-urilor pe care va trebui sa obtii votul de incredere. Pentru a identifica calitatea va trebui sa spionezi de aceasta data granular fiecare competitor din Top 10 si cu ajutorul acestor date sa intelegi tipul de publisher care iti va oferi calitate.

Pentru a-ti da seama care sunt publisherii cei mai calitativi va trebui sa ii analizezi tinand cont de mai multi metrici care releva gradul de autoritate acel acestora din mai multe considerente. Spre exemplu, iata cum arata o comparatie pe mai multi metrici de autoritate, calculati si estimati de tehnologia Ahrefs.

comparatie domenii

Bineinteles, trebuie tinut cont de notorietatea site-ului, de traficul general, de calitatea continutului si multi alti factori, insa este suficienta si imaginea de ansamblu pentru inceput.

Dupa ce ai ales website-urile unde vei obtine backlinkuri trebuie sa incepi sa planifici care sunt textele ancora si paginile pe care le asocia cu acestea. Atentia la asocierea intre texte ancora si pagini pentru ca in cazul in care acest proces este cumva eronat poate cauza situatii de canibalizare care ulterior pot genera alte probleme de indexare.

Ziceam si mai devreme ca deoarece este un proces manipulativ trebuie sa ne asiguram ca nu lasam urme sau tipare pe aceasta strategie. Pentru a nu lasa urme este indicat sa folosesti o ponderare a textelor ancora dar si a paginilor carora urmeaza sa le castigi backlinkuri.

Spre exemplu, poti adopta urmatoarea tactica la nivel de texte ancora in asa fel incat sa nu lasi urme in privinta acestui element dar si pentru a face sa para ca tot procesul este natural.

variatie ancore link building

La nivel de pagini catre care vei face trimiterea prin aceste backlinkuri asigura-te ca ai o variatate si nu ai un proces fortat doar catre o singura pagina, altfel algoritmii Google vor detecta procesul artificial.

variatie pagini de destinatie

Dupa ce ai planificat si aceste elemente va trebui sa ajungi la partea de continut. Practic, va trebuie sa construiesti o forma de continut prin intermediul careia vei putea plasa textul ancora si pagina web, bineinteles respectand conditiile si politica editoriala a website-ului care iti va oferi backlinkul.

Va trebui sa tii de faptul ca trebuie sa ai varietate in forma continutului, varietate in dimensiune, fara tipare sau urme in structurarea acestora pentru a evita posibile detectari ale algoritmului. Predominant se foloseste ca si tactia continutul de tip Native Advertising asta deoarece camufleaza foarte mult backlinkul dar in acelasi timp ofera valoare adauga si cititorilor.

Iata o imagine care arata care este structura care trebuie respectata pentru crea continut de tip Native Advertising si cum poti plasa astfel nativ, non-intruziv un backlink catre pagina ta web. Aceasta tactica este folosita in general de agentiile de SEO care au echipe dedicate de continut si metodologii bine construite in acest sens.

Native advertising - link building

Dupa ce ai obtinut backlinkurile si te-ai asigurat ca sunt respectate de publisher toate cerintele tale trebuie sa monitorizezi. Nu uita ca SEO este predominant un proces experiential deoarece Google ne ofera undeva sub 10% informatii despre functionalitatea algoritmului motiv pentru care este nevoie de analiza pe baza datelor pentru a valida ca tactica si calitatea procesului sunt conforme cu asteptarile tale.

Pentru a face acest lucru poti folosi ori o tehnologie specializata, ori poti folosi informatiile din Google Search Console.

Pentru a putea obtine backlinkuri de calitate trebuie sa tii cont de urmatoarele aspecte:

  • autoritatea domeniului
  • traficului general al acestuia
  • audienta acestuia
  • notorietatea acestuia
  • contextul si relevanta acestuia in raport cu site-ul tau.

Deoarece multa lume ignora caracterul de relevanta am pentru voi o imagine care sa faca putina lumina in acest context.

Asa cum se vede si in aceasta imagine este imperativ sa tinem cont de audienta publisherului in raport cu site-ul nostru, adica sa tinem cont de locatia audientei site-ului respectiv in raport cu a noastra, de interesele acesteia in raport cu site-ul nostru etc.

de stiut despre backlinkuri

Fara o conexiune de relevanta intre audiente nu vom reusi sa echilibram balanta dintre costul tuturor operatiunilor de castigare al acelui backlink versus reactia pe care o vom resimti in urma acestora. Deci nu uita sa tii cont de aceste lucruri atunci cand alegi publisherii deoarece relevanta acestora este imperativa alaturi bineinteles de autoritatea acestora.

Comunicari oficiale de la Google despre backlink-uri

Asa cum ziceam si mai devreme algoritmul Google este secret, procesul fiind predominant unul experiential. Totusi, din cand in cand, Google comunica pe anumite topicuri, chiar daca foarte evaziv si mereu scos din context, insa unele comunicari merita sa le evidentiam.

Iata doar cateva din comunicarile care merita mentionate despre backlinkuri:

=> „Linkurile nu expira, insa devin mai putin importante pe masura ce trece timpul”

comunicat google backlinkuri

Pentru a evita conflictul de opinii si deoarece cei de la Google scot multe informatii din context va las pe voi sa clasificati aceasta informatie.

=> „Linkurile externe care nu se regasesc afisate in Google Search Console sunt in general irelevante”

comunicat google backlinkuri

O alta mentiune importanta este urmatoarea:

=> „Algoritmii Google ignora o mare parte din backlinkurile obtinute din comunicate de presa”

comunicat google backlinkuri

O alta informatie care ne poate ajuta sa decidem lista de website-uri unde vom dori sa obtinem backlinkuri este urmatoarea:

=> „Backlinkurile obtinute pe pagini care au trafic organic mare in Google nu sunt mai calitative”

comunicat google backlinkuri

In incheiere as vrea sa va ofer si cateva sfaturi privind strategia de Link Building, ramane la latitudinea voastra daca le aplicati sau nu:

  1. Obtinerea de backlinkuri ramane importanta, insa nu si esentiala! 

Luati in calcul ca strategia de SEO sa nu fie focusata predominant pe obtinere de backlinkuri ci sa fie un mix de procese si activitati complementare. Nu uitati sfatul inginerului Google John Muller in care indeamna specialistii SEO sa nu se focuseze doar pe backlinkuri!

comunicat google backlinkuri

  1. Strategia de link building trebuie sa aiba consistenta! 

Tineti cont de faptul ca la un moment dat in timp calitatea backlinkurilor va scadea motiv pentru care trebuie intai sa aveti consistenta in obtinere doar din acest principiu. De asemenea, consistenta trebuie mentinuta din considerentul ritmului competitorilor care si ei aplica aceeasi tactica.

  1. SEO nu inseamna doar backlinkuri! 

Stiu ca am tot repetat-o, insa observ multe business-uri care considera ca daca obtin backlinkuri vor avea rezultate imediate. Evita sa aloci bugete doar pentru Link Building, gandeste o tactica unitara care sa includa operatiuni tehnice On-Site, imbunatatirea continutului site-ului, cresterea vizibilitatii brandului, educarea si informarea audientei etc. Ignora astfel de website-uri care vand backlinkuri la kilogram atata timp cat nu se incadreaza in cele mentionate de mine mai sus.

backlinkuri vandute la kilogram

Nu uita ca in procesul de Link Building calitatea si relevanta sunt cele mai importante criterii si nu cantitatea.

  1. Seteaza intotdeauna obiective realiste in jurul unei campanii de Link Building!

Nu uita ca scopul si resursele alocate trebuie sa aiba un obiectiv, in cazul fata obiectivul unei campanii de Link Building este unul micro. In marea majoritate a cazurilor obiectivul este cresterea pozitionarii organice a cuvintelor cheie din spatele paginii web. De notat ca cresterea cuvintelor cheie in clasamentul organic nu garanteaza si cresteri de trafic si implicit cresterea numarului de comenzi sau lead-uri. De asemenea, setati asteptari minim privind traficul de tip recomandare care fi generat din acele articole pe care le veti obtine cu referinta catre pagina web pe care o detii.

  1. Evitati implicarea in scheme de linkuri si ignora-i pe cei care iti vand linkuri pe ferme de linkuri!

Am punctat si mai devreme ca implicarea in scheme de linkuri se va intoarce la un moment dat impotriva site-ului d.p.d.v organic. Seteaza-ti o strategie pe termen lung si gandeste evergreen la nivel de strategie de obtinere de backlinkuri. Nu te bucura ca rezolvi pentru moment o problema pentru ca ea in timp poate sa insemne un consum si mai mare de resurse pentru a indrepta un rau facut in trecut.

Atat pentru astazi, ne vedem data viitoare pentru un nou material educativ. Intre timp te invit sa imi scrii in comentarii experienta pe care ai avut-o tu cu strategia de link building, ce ai invatat din acea experienta si de asemenea impartaseste cu toata lumea sfaturile tale, comunitatea are nevoie de educatie si informare pentru a lua decizii educate!

Referinte video:

  1. https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/link-schemes
  2. https://ahrefs.com/blog/what-are-backlinks/
  3. https://moz.com/beginners-guide-to-link-building
  4. https://www.seroundtable.com/google-links-wikipedia-seo-29996.html
  5. https://www.seroundtable.com/google-ignores-unnatural-links-28614.html
  6. https://www.seroundtable.com/google-links-diminishing-28442.html
  7. https://www.seroundtable.com/google-links-do-not-expire-28331.html
  8. https://www.seroundtable.com/linking-out-is-good-or-bad-for-seo-27957.html
  9. https://www.seroundtable.com/google-links-primary-boilerplate-content-27958.html
  10. https://www.seroundtable.com/google-links-title-tags-matter-27717.html
  11. https://www.seroundtable.com/google-links-search-console-irrelevant-27342.html
  12. https://www.seroundtable.com/google-link-cruft-27066.html
  13. https://www.seroundtable.com/google-to-seos-you-focus-too-much-on-links-27000.html
  14. https://www.seroundtable.com/google-bad-links-ignore-26811.html
  15. https://www.seroundtable.com/google-ignores-press-release-links-25979.html
  16. https://www.seroundtable.com/google-links-high-search-traffic-23749.html

 

Cristian Bolocan
Head of SEO Department

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam