Iata o scurta segmentare(cuprins) a indicatorilor(KPI’s) privind succesul unei campanii SEO. Pe scurt, iata ce vei invata(afla):
A) Micro-indicatori SEO privind activitatea Off-Page folosind Ahrefs
B) Indicatori SEO privind modul de masurare(tracking) zilnic al cuvintelor cheie optimizate
C) Indicatori de performanta privind strategia de Content Marketing
D) Indicatori de performanta SEO prezenti in Google Search Console
E) Cum pot masura succesul campaniei SEO cu ajutorul Google Analytics?
Plecand de la cele 2 citate celebre ale lui Peter Drucker (1. „If you can’t measure it, you can’t improve it” si 2. „Management is doing things right; leadership is doing the right things.”) fiecare antreprenor sau departament de marketing al unei corporatii, trebuie sa cunoasca micro-indicatorii de performanta a unei campanii SEO.
A) Micro-indicatori SEO privind activitatea Off-Page folosind Ahrefs
Cativa dintre indicatorii Off-page specifice unei campanii de „Link Building” prin strategii de content marketing / native advertising pot fi urmariti cu ajutorul unor tool-uri SEO specializate precum Ahrefs / Majestic.com, ambii avand cativa KPI’s reprezentativi. Iata indicatorii de referinta care pot fi monitorizati de catre orice antreprenor sau departament de marketing:
1. Ahrefs Rank – indicatorul care masoara cantitatea si calitatea backlinkurilor
Folosind tool-ul SEO Ahrefs.com poti sa monitorizezi lunar evolutia indicatorului Ahrefs Rank, indicatorul care inglobeaza atat calitatea backlinkurilor cat si cantitatea acestora.
Iata unde il localizezi:
Ce trebuie sa stii despre acesta?
- masoara atat cantitatea linkurilor cat si calitatea acestora
- daca o agentie SEO iti vinde un numar lunar de backlinkuri ar trebui sa dai atentie acestui indicator
- in SEO conteaza intai calitatea si apoi cantitatea
- pe masura ce acest indicator scade este un semnal pozitiv pentru campania SEO
- scaderea indicatorului poate inseamna ca ai reusit sa obtii linkuri de calitate in raport cu competitorii din acea zona numerica
- competitorii apropiati ca si valoare in clasamentul Ahrefs rank posibil sa piarda backlinkuri-uri.
- valoarea cea mai buna care poate fi atinsa este de #1.
- in Romania locul #1 este detinut de http://www.anpc.gov.ro/ deoarece este linkul obligatoriu pentru orice business care vinde produse persoanelor fizice.
- in lume Facebook ocupa locul #1 deoarece aproape toate site-urile/toate persoanele au o pagina de Facebook pe care o integreaza in site.
- iata mai multe detalii despre acest indicator -> https://ahrefs.com/blog/seo-metrics/#section3
2. Referring domains – indicatorul care masoara cate site-uri(domenii) unice au backlinks catre site-ul/URL-ul tau
Iata la ce trebuie sa te uiti cand vezi acest indicator:
- cei 2 indicatori sunt reprezentativi din 2 perspective:
- 1. arata cantitatea de domenii ce fac referire catre site-ul tau si poate fi raportat la competitori prin comparatie
- 2. arata evolutia nr. de domenii unice, astfel poti vedea daca campania de Link Building conceputa de firma ta de SEO este pe drumul cel bun.
- este important de mentionat ca acest indicator masoara doar cantitatea nu si calitatea backlinkurilor
- trimestrial este recomandat ca fiecare antreprenor sa verifice care este evolutia graficului de mai sus privind cresterea/scaderea ritmului de referinta.
- in tabelul de mai sus se observa o crestere a ritmului privind nr. de domenii unice pentru site-ul ce are o campanie SEO activa cu noi de peste 12 luni.
3. Traffic value – indicatorul care iti arata eventualul buget(necesar) cheltuit in Adwords pentru a genera traficul organic actual al site-ului tau
Acest indicator iti arata cat ai plati in Adwords pentru a aduce traficul acela pe site-ul tau, mai exact incearca sa iti faca o imagine de ansamblu intre pretul lunar al unei campanii SEO versus cat imi aduce campania SEO ca si trafic pe nisa mea.
Iata ce trebuie sa stii despre acest indicator:
- verifica care este raportul pretul lunar platit de tine pentru campania SEO versus traffic value.
- daca traffic value este mai este mai mic decat costul campaniei SEO ar trebuie sa te gandesti la 3 variante:
- 1. sa schimbi agentia SEO cu alta
- 2. sa incerci sa te intalnesti cu agentia SEO pe care o ai si sa iti explice aceasta situatia si cum puteti fi mai vizibili pe un buget mai mic
- 3. sa incerci sa renunti la SEO si sa te reorientezi catre Adwords deoarece cu un buget mai mic decat campania SEO poti obtine vizibilitate platita.
- daca traffic value este mai mare decat costul campaniei SEO atunci trebuie sa verifici trimestrial daca acel indicator creste si care este procentul de crestere.
- daca traffic value este mai este mai mic decat costul campaniei SEO ar trebuie sa te gandesti la 3 variante:
- tot in sectiunea Organic traffic, in partea de jos vei mai gasi acest grafic de mai jos care iti arata evolutia acestui indicator, acest grafic fiind foarte important deoarce:
- graficul este pe ultimele 12 luni deci poti vedea evolutia YOY
- graficul iti poate arata daca este vorba de sezonalitate sau chiar este crestere a campaniei SEO
- poti urmari procentual cresterea trimestriala si totodata ai istoricul YOY a valorilor.
Atentie: Acest indicator trebuie urmarit alaturi de sezonalitate, deoarce poate fi situatia in care exista crestere dar ea este bazata doar pe cresterea cautarilor/traficului.
4. Calitatea backlinkurilor – Cum poti masura calitatea campaniei de Link Building?
Pe langa indicatorii de mai sus mentionati trebuie totusi sa urmarim si calitatea backlinkurilor obtinute in cadrul unei campanii SEO. Cel mai usor si simplu mod de a urmari calitatea backlinkurilor este sa parcurgeti pasii de mai jos:
- accesati sectiunea Reffering domains
- sortati dupa DR de la cel mai mare la cel mai mic
- identificati referintele catre site-urile locale si data primei aparitii in indexul AhrefsBot
Iata si o imagine reprezentativa pentru pasii de mai jos, cu evidentierea unor ziare locale cu un DR foarte mare si totodata data primei aparitii in indexul acestui tool.
Prin aceasta metoda puteti monitoriza periodic:
- daca au aparut si alte site-uri ce au autoritate foarte mare si data primei aparitii a acestora
- daca au aparut doar site-uri mici in ultima perioada ca si referinte de tip backlink
- poti monitoriza health-ul site-ului tau privind posibile situatii de bulk spam generate de posibili competitori/persoane rau intentionate.
- vezi o situatie similara mai jos cand un competitor al agentiei noastre sau persoane rau intentionate au apelat la strategii „nesanatoase” creand referinte nerelevante catre site-ul agentiei.
B) Indicatori SEO privind modul de masurare(tracking) zilnic al cuvintelor cheie optimizate
Partea de masurare a cuvintelor cheie este foarte importanta, insa antreprenorii/departamentele de marketing care au o campanie SEO acorda foarte putina importanta acestui aspect sau chiar deloc. Tendinta pietei este in continuare sa se focalizeze pe nr. de articole scrise, putini insa pe punctul 0 de plecare a unei campanii SEO: cuvintele cheie pe care le cauta clientii tai in Google.
Iata la ce trebuie sa te uiti cand ai o campanie SEO in derulare sau te gandesti sa incepi una(adica esti in partea de cautare).
5. Numarul de cuvinte cheie optimizate – Tu pentru cate cuvinte cheie te optimizezi?
Verifica numarul de cuvinte cheie pentru care te optimizezi/urmeaza sa te optimizezi si totodata verifica indicatorii asociati acestora:
- volumul de cautare a tuturor cuvintelor cheie din campania SEO
- sezonalitatea acestora si care sunt lunile de top in nisa ta
- verifica pe ce device cauta clientii tai produsele respective
- Mobile-first deja este activ si trebuie sa pui accent in campania SEO pe acest lucru
- verifica daca esantionul de cuvinte cheie pe care l-ai selectat are o crestere YOY
- daca nu exista o crestere YOY inseamna ca research-ul a fost superficial si s-au ratat anumite oportunitati
- in Romania cautarile in Google au crescut YOY pe toate nisele, asta releva si studiile GPEC de mai jos:
- daca exista o crestere YOY inseamna ca este posibil totodata sa ai mai multi posibili clienti, insa nu uita: Concurenta nu doarme si apar in fiecare luna business-uri noi care iti pot deveni competitori!
- daca nu exista o crestere YOY inseamna ca research-ul a fost superficial si s-au ratat anumite oportunitati
Nisele principale (Fashion / IT & C / Foto / Bricolaj / Bebelusi & Copii ) sunt foarte cautate la nivelul tarii, deci trebuie sa te verifici daca campania ta SEO are 100 sau 1000-10.000 cuvinte cheie.
6. Gruparea cuvintelor cheie – Pasul la care multi specialisti SEO gresesc!
Pasul la care multe agentii SEO/specialisti SEO lucreaza superficial. Intelegerea topicurilor este unul dintre pasii importanti in faza 0 a campaniei SEO pentru ca de la gruparea cuvintelor cheie poti grupa continutul site-ului/magazinului tau online.
Exemplul ales mai jos nu este intamplator, in nisa Anvelope foarte putine site-uri au pagini grupate dupa topicurile cautate in Google:
- Anvelope – Generaliste
- Ex: Anvelope online / Magazin Anvelope etc
- Anvelope + Dimensiuni
- Ex: 175 65 R14
- Anvelope + Dimensiuni + Sezon
- Ex: 175 65 R14 iarna
- Anvelope + Marca/Brand
- Ex: Anvelope Debica
- Anvelope + Sezon
- Ex: Anvelope Iarna
- Anvelope + Geolocatie
- Ex: Anvelope Buzau
- Anvelope + Sezon + Marca/Brand
- Ex: Anvelope Debica Iarna / Anvelope Vara Continental
Foarte important: A nu se uita si celelalte cuvinte cheie care sunt sinonime, in cazul de fata, mergand pe acelasi exemplu, cauciucuri/pneuri.
Nu uitati ca toate cuvintele cheie pot fi grupate la modul general astfel:
- Buy word (cuvant cheie ce arata intentia de a cumpara produse)
- Know-word (cuvant cheie ce arata intentia de a se informa despre anumite subiecte)
- Brand-word (cuvant cheie ce arata afinitatea userului asupra unui brand anume)
7. Procentul de vizibilitate al cuvintelor cheie: Top 10 – Top 5 – Top 3 sau #1?
2 micro-indicatori de performanta importanti si specifici unei campanii SEO de succes sunt urmatorii:
- Visibility Score – un indicator comun afisat si calculat diferit de diverse tool-uri de tracking
- in general, prin estimari se poate observa procentul de afisari in Google pe care userii le vad din acel esantion de cuvinte cheie
Iata cum arata privind un tool de tracking pe care il folosim in cadrul campaniilor SEO:
- Avg position + Top position – 2 indicatori putini comuni care arata cum sunt grupate ca si evolutie cuvintele cheie.
- Avg position este media tuturor pozitiilor cuvintelor cheie precum in imaginea de mai jos
- Top position arata cate cuvinte cheie s-au regrupat pe baza a unor segmentari de pozitionare:
- #1-3
- #4-10
- #11-50
- #51-100
- #101+
Iata si un exemplu mai jos:
C) Indicatori de performanta privind strategia de Content Marketing
Notiunea de „Link Building” s-a schimbat foarte mult in ultimii ani, trecand prin diverse stadii si cel mai probabil lucrurile vor evolua in continuare.
Pentru noi SEO Cupcake, partea de Link building este orientata si spre engagement, nu doar cu scop de obtinere a unui backlink. Sa obtii engagement in jurul unor articole este greu, insa aici intervine persoana(adica specialistul) si momentul(adica topicul).
Iata care sunt indicatorii la care te poti uita sa iti dai seama daca campania de Link Building este de succes:
8. External Content performance – Care sunt sursele articolelor, autoritatea lor, engagementul articolelor si impactul acestora?
Pentru a intelege cat mai bine acest indicator trebuie sa urmariti cu atentie urmatoarele:
- verifica autoritatea domeniilor pe care urmeaza sa publici(daca nu ai publicat deja)
- verifica relevanta site-urilor inainte de a incepe strategia de Content marketing
- exemplul de mai jos este pe un site din zona de Fashion
- verifica din momentul 0 (publicarea pe live a articolului) care sunt semnalele sociale ale acelui articol generate in urma engagementului
- share, likes pe retelele sociale Facebook / G plus / Linkedin
- in Romania Facebook are cel mai mare nr. de useri, fiind si cea mai importanta.
- verifica vizitele + conversiile/tranzactiile generate de fiecare articol in parte
- traficul + conversiile generate sunt semnale de calitate a continutului pentru Google.
- verifica impactul backlinkurilor obtinute in raport cu cuvintele cheie optimizate, anchor text si pagina de destinatie.
9. Clicks & Reach – Indicatori relevanti privind scorul de calitate al topicului
Ziceam mai sus ca nu mai este de ajuns doar sa publici articole pe site-uri cu autoritate, ci trebuie sa ai 2 obiective:
- topicul/subiectul sa fie de folos userilor la acel moment si sa interactioneze cu brandul mentionat in articol
- sa promovezi articolul respectiv cu scopul de a transmite content-ul catre end-user cu beneficii reale.
Daca promovezi articolele prin Facebook Ads sau Google Ads atunci trebuie sa urmesti indicatorii precum:
- nr. de click-uri pe modelul de atribuire al acelor platforme
- reach-ul campaniei sau nr. de afisari
- frecventa de afisare a campaniei
Iata mai jos un exemplu privind o campanie de reach pe anumite topicuri:
Observatie: Toate aceste implementari sunt parte din campania SEO. Daca nu le-ai implementat inca ar trebui sa incepi sa cauti servicii SEO printr-o agentie.
D) Indicatori de performanta SEO prezenti in Google Search Console
Google Search Console, inca cel mai bun „prieten” al agentiilor SEO dar si al webmasterilor, a suferit de curand mici modificari, mai exact pe 19 august (vezi aici despre ce este vorba). In urma acestui update anumite date din Google Search Console au fost ascunse, la fel ca in cazul situatiei (not provided) din Google Analytics.
Totusi, in continuarea Google Search Console este de referinta si are integrati micro-indicatori de performanta precum cei de mai jos:
10. Nr. de afisari din Google Search Console
Verifica nr. de afisari din Google Search Console folosind datele din ultimele 16 luni. Iata ce trebuie sa faci:
- Vezi daca trendul afisarul este precum cel de mai jos(crescator)
- Exclude cautarile de brand prin calcul matematic, este posibil ca acum cifrele afisate sa nu fie totale, daca vei incerca sa excluzi expresii o parte din afisari vor fi ascunse.
11. Nr. de clicks din Google Search Console
Cel mai important indicator din SEO, traficul organic non-brand. El poate fi regasit in Google Search Console si poate fi calculat prin formula de mai jos:
Trafic organic non-brand = Trafic total din Google Search Console – Traficul organic de brand al site-ului tau
Daca graficul arata precum cel de mai jos inseamna ca ai o campanie SEO de succes si trebuie doar sa profiti cu adevarat de acel trafic pentru a-ti creste business-ul
E) Cum pot masura succesul campaniei SEO cu ajutorul Google Analytics?
Google Analytics, instrumentul care inglobeaza si centralizeaza traficul din toate canalele de marketing online si care are propriul model de atribuire al conversiilor, este de ajutor pentru cei care vor sa masoare succesul unei campanii SEO, iata cum:
12. Traficul organic YOY + nr. de conversii/tranzactii generate de SEO
Acceseaza sectiunea Organic Traffic, exclude din primary dimension landing page specific homepage-ului(acolo, in general sunt inglobate peste 70% din cautarile organice de brand) si apoi fa comparatia YOY si verifica daca:
- daca a crescut nr. de useri si nr. de sesiuni pe site
- daca a crescut nr. de conversii/tranzactii
13. Conversiile asistate generate de campania SEO
Un alt indicator care este legat strict de revenue, adica de valoarea financiara generata de o campanie de optimizare SEO, este nr. de conversii asistate.
Iata ce trebuie sa faci:
- Intra in Google Analytics la urmatoarele sectiuni: Conversions > Multi-Channel Funnels > Assisted Conversions
- In stanga sus, deasupra tabelului cu conversiile asistate bifeaza pentru inceput doar conversiile de tip Ecommerce(daca ai magazin online) daca ai site de prezentare le poti lasa bifate pe toate(sunt toate goal-urile setate)
- Aplica o comparatie de perioada pe un trimestru YOY sau chiar Ian-Dec 2017 cu Ian-Dec 2016 pentru o imagine de ansamblu mai buna.
Aplicand cele de mai sus si selectand traficul organic poti, mergand pe modelul din imaginea mai jos, sa excluzi folosind Secondary dimensions, toate conversiile care au venit din traficul organic de pe homepage. Asa cum am zis si mai sus in majoritatea cazurilor traficul organic de pe homepage este specific brandului intr-un procent foarte mare.
F) Concluzii
- Verifica indicatorii de mai sus cel putin trimestrial
- Analizeaza evolutia acestora dar tine cont de faptul ca anumiti factori te pot „pacali”, iata cativa enumerati mai jos:
- sezonalitatea cautarilor in Google poate genera trafic mai mult si conversii mai mari.
- traficul organic de brand poate „pacali” anumiti indicatori de mai sus
- Foloseste acesti indicatori pentru a lua decizii in business si pentru a optimiza la momentul cel mai oportun.
Nu vă merge share-ul pe facebook ?
Salut, RWkY,
Am rezolvat bugul semnalat de tine, iti multumim frumos.
Apreciem totodata si ca ai rasfoit informatia din articol.
Cristi Bolocan