CANONICAL Tag: 8 NOTIUNI PRACTICE pentru optimizarea corecta a site-ului tau

Detii business online si iti doresti ca site-ul tau sa fie corect optimizat? Vrei sa previi penalizarile core algoritmului? SEO Cupcake te informeaza!

In februarie 2011, Google a lansat PANDA, algoritmul care reusea sa opreasca procesul de ranking (obtinerea de pozitii in topul rezultatelor organice Google) al site-urilor care detineau un continut de o slaba calitate, iar din ianuarie 2016 Google a integrat Panda in “core” algoritmul sau (aka Google’s core algorithm).

Astfel, in contextul luptei pentru detinerea monopolului pe pozitiile de top in motorul de cautare si, tinandu-se cont de faptul ca algoritmul penaliza site-uri al caror continut era duplicat, cel original a dobandit o valoare mult mai mare in practicile SEO aplicate On-Page, dar si Off-Page.

1. Cum poate dauna continutul duplicat evolutia site-ului tau?

In procesul de optimizare SEO (Search Engine Optimization) a unui site exista multiple reguli si practici pe care fiecare webmaster ar trebui sa le foloseasca in scopul prevenirii indexarii continutului duplicat.

Duplicarea contentului vizeaza atat site-urile de continut (bloguri, site-uri de prezentare etc.), cat si site-urile e-commerce (magazine online)! Mai mult decat atat, URL-urile cu continut duplicat pot dauna site-ului in ceea ce priveste relatia cu motorul de cautare, creand 3 mari dificultati:

  • Googlebot va fi in incapacitatea de a sti care versiune de URL trebuie indexata;
  • Googlebot nu va sti carui URL sa ii atribuie datele metrice (link juice, ancore, autoritatea etc.);
  • Googlebot nu va sti carei versiuni de URL sa ii ofere rank-ul pentru rezultatele interogarii.

2. Concept – procesul de canonicalizare si elementul rel=”canonical”

Tagul rel=”canonical”, cat si procesul de canonicalizare in sine sunt doar cateva dintre actiunile care vizeaza blocarea indexarii URL-urilor cu continut duplicat. In fapt, cele 2 sunt procedee ce functioneaza “hand-in-hand”, jucand un rol extrem de important in protejarea site-ului de penalizarile Google (pierderi de ranks si trafic).

Procesul de canonicalizare  = In momentul in care site-ul genereaza mai multe adrese URL cu acelasi continut este necesara aplicarea procesului de canonicalizare. Canonicalizarea este actiunea de alegere a celui mai bun URL, atunci cand exista mai multe versiuni de URL avand continut identic sau similar.

Rel=”canonical” tag = In limbajul tehnic, tagul canonical (aka rel=”canonical”) reprezinta un element HTML, ce face parte din zona header a unei pagini web. Cu ajutorul acestuia, motorul de cautare reuseste sa identifice continutul original in detrimentul celui duplicat/similar sau, mai precis, care este versiunea de URL care va fi returnata in rezultatele Google, atunci cand utilizatorii realizeaza o cautare.

3. Cum apare continutul duplicat?

Exista mai multe motive care conduc la aparitia continutului duplicat, mai ales atunci cand discutam despre site-urile e-commerce (magazinele online), unde:

  • aceeasi pagina de produs are URL-uri dinamice, ca rezultat al sesiunii utilizatorilor pe diferite categorii ale site-ului;
  • URL-urile duplicat sunt un artefact istoric sau exista o problema in arhitectura site-ului;
  • URL-urile filtrelor / sortarilor (ex. filtrul de pret) genereaza continut duplicat/asemanator cu URL-ul static;
  • site-ul are indexate urmatoarele variante de adrese web: cu http, cu www., cu non-www. sau cu https ale aceluiasi URL;
  • Site-ul dispune de URL-uri specifice (aka mobile URLs) generate de varianta de mobil;

             exemplu:

                        

* documentatia completa pentru implementarea tagului canonical pe mobile URLs gasesti pe https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/separate-urls

etc.

In cazul site-urilor de continut, existenta URL-urilor cu continut duplicat este realizata daca:

  • continutul existent este preluat partial sau integral de pe alte site-uri;
  •  Site-ul dispune de indexarea variantelor de URL cu parametrul AMP (Accelerated Mobile Pages)

*Documentatia pentru AMP poate fi accesata aici  https://developers.google.com/search/docs/guides/enhance-amp

  • site-ul dispune de indexarea atat a variantelor http, www., non-www. sau https ale aceluiasi URL;
  • platforma genereaza si salveaza automat mai multe adrese URL, in timp ce o postare este asignata in mai multe sectiuni ale site-ului;

etc.

*Daca site-ul genereaza continut identic sau similar ce poate fi accesat prin intermediul mai multor URL-uri, atunci trebuie controlata indexarea acestora in motorul de cautare!

 

4. De ce conteaza atat de mult canonicalizarea?

Scenariul 1 – Continutul duplicat poate atrage penalizari din partea algoritmului Google de baza (aka Google’s Core Algorithm);

*despre Google’s core algorithm poti citi aici  http://searchengineland.com/google-explains-what-it-means-to-be-part-of-the-core-algorithm-240681

Scenariul 2 – Continutul duplicat poate dilua capacitatea de ranking a site-ului;

Scenariul 3 – Desi site-ul poate beneficia de o evolutie a rank-urilor, motorul de cautare poate alege URL-ul gresit, considerandu-l pe acesta ca fiind cel orginal;

Scenariul 4 Aplicand rel=”canonical” unui URL catre un altul, se va transmite motorului de cautare sa le combine fortele (link juice, autoritate, incredere etc.);

5. Cum trebuie folosit Rel=”canonical”?

Elementul rel=”canonical” este instrumentul cu ajutorul caruia se realizeaza procesul de canonicalizare si trebuie folosit cu atentie, astfel ca alegerea URL-urilor este importanta!

Folosirea corecta a tagului rel=”canonical” se realizeaza astfel:

Pasul 1 Decizi care este URL-ul pe care il consideri original;

Pasul 2Marchezi cu rel=”canonical” catre URL-ul orginal toate URL-urile cu continut identic sau similar, conform urmatoarelor exemple:

  • URL-uri dinamice ale paginii de produs

http://www.site.ro/biciclete/bicicleta-greck-sport este URL duplicat pentru http://www.site.ro/bicicleta-greck-sport

  • URL-uri generate de filtre:

http://www.site.ro/biciclete-copii/&filter=28 este URL duplicat pentru http://www.site.ro/biciclete-copii/

In astfel de cazuri, trebuie implementata relatia:

<link rel=”canonical” href= http://www.site.ro/biciclete-copii/>

 

6. Tagul self-canonical

Din punct de vedere analitic, tagul self-canonical este definit ca o miscare SEO defensiva. Insa, din punct de vedere tehnic, asemenea tagului “rel=canonical” el reprezinta un element HTML aplicat in zona header a site-ului.

Tagul self-canonical se aplica in cazul unui URL considerat ca fiind cel original si cel care se doreste a fi indexat in motorul de cautare.

  • Exemplu practic pentru aplicare tagului self-canonical:

trebuie sa aiba aplicata urmatoarea relatie de canonical:

<link rel=”canonical” href= http://www.site.ro/biciclete-copii”/>

Este corect sa aplici tagul self-canonical pentru fiecare URL original?

Ei bine, aceasta este un topic destul de dezbatut in randul specialistilor SEO, insa la aceasta intrebare, John Mueller, unul dintre oficialii Google, a raspuns “Da, este corect!”, deoarece neaplicand o autoreferinta de canonical (aka self-canonical) pe URL-ul original,  CMS-urile ar putea permite adaugarea de parametrii in structura URL, fara a fi modificat continutul. Sau, chiar daca CMS-ul nu impune aspectul explicat anterior, este posibil sa va confruntati cu probleme generate de alte persoane fizice (hacker) sau juridice (concurenta).

 

7.  Greseli comune ale utilizarii tagului canonical

A aplica regula de canonical pare a fi o chestiune destul de simpla, insa, ca si in cazul prezentei continutului duplicat, in fapt poate fi destul de tricky!

Cum poti gresi:

  •  O parte din URL-uri sa fie canonicalizate catre o varianta a domeniului si o alta catre o alta varianta a domeniului:
  • Setarea homepage-ului ca URL preferat;
  •  Folosindu-se canonicalizarea mixta:
  • Aplicand rel=”canonical” pe pagina X catre pagina Y si, ulterior, aplicand rel=”canonical” pe Y catre X;
  • Aplicand rel=”canonical” pe X catre Y si, ulterior, aplicat redirect 301 de la Y catre X.
  • Folosindu-se lantul canonical:
  •  U-V, V-X, X-Y Y-Z;
  • Folosindu-se rel=”canonical” catre o pagina cu cod de raspuns 404;

8. Redirect 301 versus tagul canonical

Aplicate in cazul URL-urilor cu continut problematic, ambele solutii par a fi identice insa, doar la prima vedere! De fapt, in termeni metrici, ele nu sunt!

Redirect 301Daca se redirectioneaza 301 X catre Y, utilizatorii vor ajunge catre Y automat, neavand sansa de a vizualiza si continutul paginii X!

Tagul canonicalDaca se aplica  rel=”canonical” lui X catre Y, motorul de cautare va stii ca Y este pagina originala, iar utilizatorii pot avea acces la ambele URL-uri.

*Dilema dintre aplicarea redirectului 301 versus rel=”canonical” – https://moz.com/blog/301-redirect-or-relcanonical-which-one-should-you-use

Concluzii

Pe langa faptul ca orice site cu URL-uri care afiseaza continut duplicat/asemenator poate fi o tinta sigura urmarita de algoritmul core al motorului de cautare, in ceea ce priveste pierderile suferite in materie de rank si trafic!

Asadar, tagul canonical trebuie setat si implementat corect pentru a oferi rezultate de succes, iar in caz contrar el poate afecta performanta intregului site!

Ioana Floroiu
Senior SEO Specialist

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam