Agentie SEO „Dacia” vs Agentie SEO „Mercedes”: 11 Criterii de clasificare pentru o decizie CORECTA

Probabil ai o agentie SEO deja sau poate cauti una in acest moment. Am pregatit o lista de criterii de clasificare pentru a alege CORECT!

In decizia alegerii unei agentii de SEO, trebuie sa iei in considerare, intotdeauna, criterii de clasificare pe baza unor livrabile, performanta, portofoliu, experienta etc.

Articolul pe care urmeaza sa il citesti are un dublu rol:

  • sa ajute antreprenorii sa ia cea mai buna decizie atunci cand aleg o agentie SEO;
  • sa mareasca standardele pietei de servicii SEO pentru ca antreprenorii sa aiba de castigat.

In ansamblu, ambele obiective sunt orientate catre client, promovand astfel una dintre valorile agentiei SEO Cupcake – Satisfactia clientului.

Iata care sunt criteriile de clasificare pe baza carora poti sa faci diferenta dintre 2 tipuri de agentii SEO:

A) Criterii privind calitatea si cantitatea livrabilelor lunare

B) Criterii privind masurarea performantei

C) Criterii privind dimensiunea agentiei SEO

D) Criterii privind transparenta informatiilor

BONUS: Algoritm de calcul – Pitching agentie SEO

Inainte de a detalia criteriile de clasificare a unei agentii SEO, vreau sa iti prezint o analogie interesanta. Intelegand-o, vei descoperi ca rolul articolului este 100% acela de a mari standardele industriei SEO, actiune care va avea ca rezultat servicii mai bune pentru orice client.

Produsul despre care voi vorbi in analogie este „masina„. Pe scurt, ai observat ca in ultimii ani, masinile au in pachetul standard aerul conditionat? Acum cativa ani, aceasta optiune era platita extra, insa, in acest moment, ea a devenit un standard, fiind aplicata la orice masina noua.
Acelasi lucru este valabil si la alte optiuni care, in prezent, intra in pachetul standard (ABS, geamuri electrice fata, radio cu afisaj electronic, computer de bord), acum cativa ani, insa, acestea reprezentau caracteristici ce trebuiau platite.

O sa te intrebi: „Ce legatura are masina cu SEO?” Ei bine, analogia are rolul de a explica, mai simplu, faptul ca pe o piata concurentiala (cum este si piata de servicii SEO) standardele sunt stabilite de clienti si de agentii, insa cresterea standardului nu poate avea loc daca clientul nu intelege criteriile de clasificare. 

Rolul articolului este unul educativ si urmareste listarea criteriilor de clasificarea a unei agentii SEO, in asa fel incat clientii acestei industrii sa aleaga corect un produs. Alegand corect un produs vei creste automat standardele acestuia in piata si implicit, tu, ca si client, vei beneficia de servicii mai calitative.

Sa incepem cu lista de criterii, insa nu uita: Alegand corect vei mari standardele produsului!

A) Criterii privind calitatea si cantitatea livrabilelor lunare

Operatiunile SEO au in spate niste livrabile ce pot fi masurate prin cantitate, dar si prin calitate. Aceste doua valori nu pot fi separate, insa, 90% din agentiile SEO considera ca doar prima este importanta, acest lucru functionand, de fapt, in detrimentul clientului. Mai jos, vei descoperi de ce nu trebuie sa faci compromisuri in ceea ce priveste cel de-al doilea concept, calitatea.

1. Numarul de articole construite prin Native Advertising cu focus pe obtinere de linkuri inbound

Sa luam un scenariu ipotetic: Sa zicem ca esti client si ai un buget de 500-600 euro pentru strategia SEO. Gasesti o agentie SEO a carei specialisti iti ofera 20 de articole pe luna la acest pret.

Faci repede un calcul matematic in minte si te gandesti: 

-> 20 articole x 50 lei per articol redactat = 1000 lei

+

-> 20 articole x 30 lei publicarea = 600 lei 

=> Ceva nerealist

Din start lucrurile sunt ciudate, nimeni nu munceste pro-bono, singurul argument pentru a putea sustine asa ceva este integrarea intr-un PBN (private blog network).

Atentie la PBN-uri, exista si in Romania cateva astfel de scheme, insa poti pierde foarte mult daca acea retea se expune.

Am lasat mai jos un tabel cu diferentele dintre o agentie SEO Dacia si o agentie SEO Mercedes, la nivel de backlinkuri.

Agentie SEO - clasificare dupa backlinks

2. Numarul de articole de tip Content Marketing (creare de continut pe topic-uri informationale)

Atunci cand analizezi acest segment de actiuni trebuie sa te uiti la urmatoarele:

  • daca agentia cunoaste traseul de cautare al clientilor tai
  • daca topic-urile informationale sunt cautate de catre audienta ta
  • daca articolul este original sau este partial copiat din alte medii
  • daca se monitorizeaza procesul si se ajusteaza constant

Iata, pe acest segment de actiuni, diferentele intre cele 2 tipuri de agentii SEO:

agentie seo - clasificare dupa content marketing

3. Numarul de cuvinte cheie si modul cum sunt administrate/monitorizate & optimizate

La nivel de cuvinte cheie, trebuie sa iei in calcul cateva aspecte:

  • volumul de cuvinte cheie optimizate si monitorizate
    • agentia SEO tip Dacia optimizeaza 10-50 cuvinte cheie
    • agentia SEO tip Mercedes optimizeaza 500-1000 cuvinte cheie
  • dificultatea acestora si gradul de oportunitate
  • clasificarea acestora in functie de traseul de cautare

In imaginea de mai jos, vei gasi diferentiatorii dintre 2 tipuri de agentii SEO pe acest segment de actiune:

agentie seo - clasificare dupa cuvinte cheie

Totodata, iata cum arata esantionul de cuvinte cheie la o agentie SEO tip „Mercedes”:

agentie seo - cuvinte cheie agentie mare

Iata cum arata la o agentie SEO tip „Dacia” informatiile legate de tracking:

agentii seo - cuvinte cheie agentie mica

4. Extra-optiuni pe care le ofera o agentie SEO pe langa livrabilele masurabile

Pe langa livrabilele masurabile ce pot fi comparate usor matematic, exista si alte feature-uri pe care ti le ofera unele tipuri de agentii SEO. Iata la ce ma refer:

agentii seo - extra-features pe care le primesti

Practic, daca ne uitam la tabelul de mai jos se poate observa, din start, existenta unui dublu standard. Nu mare este mirarea cand descoperim clienti ce accepta servicii SEO pe sume decente (700-1200 euro), care nu primesc decat un audit SEO si cateva linkuri intr-o retea de bloguri si, posibil, „cateva comunicate de presa”.

Zic cateva comunicate de presa pentru ca multi antreprenori nu cunosc in detaliu procesul SEO si sunt pacaliti de cantitatea de astfel de materiale pe care le castiga.

Totusi, merita vizionat clipul de pe Youtube de aici sau, daca nu exista timp, un scurt rezumat al transcriptului aici.

B) Criterii privind masurarea performantei

5. Micro si macro indicatorii de performanta urmariti

Intr-un articol anterior, scris in octombrie 2018, listam 13 indicatori micro si macro care trebuie monitorizati atunci cand ai o campanie SEO activa in strategia digitala.

Te invit sa citesti si acei 13 indicatori, ei inca sunt aplicabili si la acest moment si trebuie luati in calcul atunci doresti sa iti cataloghezi agentia SEO.

Ca sa revenim, iata si clasificarea dintre o agentie SEO tip Dacia si o agentie SEO tip Mercedes:

agentii seo - micro si macro indicatorii de urmarit

Plecand de la aceste noi criterii, se pot naste o sumedenie de intrebari pe care le poti pune agentiei cu care colaborezi in prezent, la care trebuie sa primesti raspunsuri simple si sincere.

6. Studii care sa arate succesul proiectelor SEO

Spre exemplu, in cate propuneri de strategie SEO ai gasit dovezi ca exista proiecte de succes?

Probabil, la foarte putine, multi ferindu-se sa vorbeasca despre succes, mentionand, insa, un subiect sensibil: „garantez ca vei ajunge in #1/Top 3/Top 5 / Top 10”.

Ca sa merg pe analogia cu tipurile de masini, probabil ai vazut si tu ca exista marci de automobile care ofera „Garantie la 5 ani sau 100.000 km”. Insa, te-ai intrebat ce conditii are acea garantie sau sub ce conditii se aplica? Probabil nu, doar cei care au patit-o au inteles cat de inselator este acest cuvant.

Asadar, unul dintre criteriile de clasificare a unei agentii ar trebui sa fie reprezentat de succesul proiectelor lor, bineinteles, existand dovezi si referinte.

Practic, ar trebui sa primesti o prezentare precum cea de mai jos:

„In exemplu de mai jos se observa cum proiectul X* care a inceput campania SEO in luna Decembrie 2018 (tot atunci a lansat si site-ul) are o crestere impresionanta, generand aprox. 45.000 de vizite pe luna, in doar 7 luni de la lansarea site-ului. Acest lucru se observa si in imaginea de mai jos, insa din motive de confidentialitate agreate contractual nu putem furniza numele site-ului”

agentie seo - studiu de caz crestere si succes

C) Criterii privind dimensiunea agentiei SEO

7. Cifra de afaceri pe ultimii 3 ani

Unul dintre criteriile importante il reprezinta si sanatatea unei agentii SEO, ca si business. Pentru ca, probabil, te gandesti la un parteneriat pe termen mediu/lung (9-24 luni), trebuie sa iti gasesti un partener cu un istoric sanatos.

Pentru a-ti confirma ca este eligibil si la acest capitol, trebuie sa urmaresti cativa indicatori, usor de descoperit prin cateva click-uri:

  • cifra de afaceri pe ultimii 3 ani
  • evolutia acesteia in ultimii ani pentru a intelege cresterea organica si sanatatea business-ului.

Iata un exemplu pentru agentia noastra, un criteriu care este transparent si care poate fi foarte usor comparat cu o alta agentie SEO:

agentie seo - cifra de afaceri in ultimii 3 ani

8. Portofoliul agentiei SEO respective

Un alt criteriu relevant pentru a face comparatia intre agentiile SEO este cel legat de portofoliu. Sunt multe agentii SEO care nu au un portofoliu transparent sau, in anumite cazuri, se identifica cu clienti inactivi.

Ni s-a intamplat si noua sa observam ca anumite agentii SEO concurente au in portofoliu proiecte care au migrat catre noi, bineinteles, aici fiind si alibiul legat de neactualizarea site-ului.

Totusi, ca sa revenim, pentru a identifica si compara foarte usor tipul de agentie parcurge urmatorii pasi:

  • verifica daca pe site-ul agentiei exista portofoliu si care sunt clientii acesteia
  • analizeaza oferta pe care ai primit-o de la agentiile SEO si vezi care este portofoliul acestora
  • aplica Legea lui Murphy: „Dacă ceva poate să meargă prost, va merge prost”
    • cere o referinta la unul dintre proiectele din portofoliu sau contacteaza persoana ce reprezinta business-ul pentru a cere o parere.

9. Numarul de membri ai echipei + experienta acestora

Nu stiu daca ai un algoritm de calcul anume, insa exista business-uri care, atunci cand au un proces de selectie pentru o agentie SEO, trec prin urmatorii pasi:

  • identifica top 3 agentii SEO care sa participe la acel pitch
  • proceseaza toate cele 3 oferte si apoi, pe baza unui algoritm de calcul, desemneaza castigatoarea

Iata un exemplu de algoritm de calcul in imaginea de mai jos, care poate fi bineinteles imbunatatit pentru ca procesul de selectie sa fie cat mai relevant:

agentie seo - imagine calcul pitch seo

D) Criterii privind transparenta informatiilor

10. Acces la aplicatii de tracking

Ni se intampla des sa gasim cazuri de clienti unde, din considerente de razbunare, atunci cand un client inchide un contract cu o agentie SEO veche, ramane fara datele de la contul de Google Analytics.

Problema nu este comuna, insa si acest lucru arata o lipsa de profesionalism din partea agentiilor SEO care, in loc sa isi coordoneze resursele pentru a atrage clienti noi, recurg la actiuni ce influenteaza negativ clientul.

Ca sa revenim, de la o agentie SEO ar trebui sa te asiguri ca:

  • ai acces de tip proprietar la conturile de Google Analytics si Google Search Console
  • ai acces white label la o aplicatie de tracking a sanatatii campaniei SEO
  • ai acces white label la un tool de project management in care sa vezi timeline-ul SEO in format Kanban
  • nu esti pacalit de informatiile inregistrate de tehnologiile de tracking

11. Frecventa intalnirilor client / agentie

Ultimul criteriu pe care il mentionez este legat de intalnirile dintre client si agentie. Multi clienti se plang ca nu exista comunicare intre ei si agentie, nu le sunt explicate principiile si planul.

In conditiile in care anul 2019 a fost plin de update-uri gigant din partea Google, comunicarea este si mai importanta.

Cum fiecare site este impactat pozitiv/negativ de update-uri, discutiile dintre agentii si clienti trebuie sa fie personalizate si specifice, nu generaliste.

Intalnirile frecvente inseamna totodata si construirea unei relatii de business intre agentie si client, relatie care poate insemna schimb de informatii & comunicare mai eficienta.

Bonus: Algoritm de calcul – Pitching agentie SEO

Tinand cont ca am enumerat cele mai importante criterii privind modul de alegere a unei agentii SEO, am decis sa construiesc si o formula de calcul.

Aceasta iti poate fi de ajutor, mai ales daca tii cont de mai multi factori, asa cum tocmai ai aflat ca este indicat sa faci din continutul acestui articol.

Nu toate criteriile sunt cuantificabile numeric, insa am selectat si am construit ceva relevant, care sa te ajute sa iei cea mai buna decizie pentru business-ul tau.

Tabelul arata precum mai jos si poate fi accesat prin linkul de mai jos: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1n8D8rtuWsWNyI4_vTihdLfrv_l1jRK_1TGxcLqHwgW0/edit?usp=sharing (Adauga-l la bookmark, posibil sa ai nevoie de el mai tarziu)

agentie seo - algoritm si formula de calcul pitch servicii SEO

Asadar, tine cont de sfaturile primite daca vrei sa ai parte de o colaborare profesionista, de incredere, care sa contribuie considerabil la succesul afacerii tale!

Cristian Bolocan
Head of SEO Department

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam