[Ghid complet] Dimensiunile corecte pentru imaginile de pe Facebook și Instagram + specificații pentru Facebook și Instagram Ads

În acest articol vei putea afla mai multe despre ce dimensiuni trebuie să respecte imaginile pentru cele mai comune rețele de socializare, precum și câteva noțiuni despre format, raportul de aspect și rezoluție. Poți consulta acest ghid ori de câte ori ești pe cale să încarci o poză, imagini de produse sau pur și simplu o fotografie de profil sau o imagine de cover.

Ce poate fi mai ușor în ziua de azi decât să faci o poză și să o încarci pe Facebook sau pe Instagram? Într-adevăr, fără să ai nevoie de cunoștințe IT sau competențe de fotograf, poți comunica întregii lumi, oricât și oricând te lasă creativitatea, cine ești tu sau firma ta, ce dorești să transmiți sau doar simple noutăți. Conținutul vizual nu doar că domină scena rețelelor sociale, ba chiar a și conturat-o, suficient încât o imagine sau un videoclip să fie cea mai viabilă opțiune, mai ales dacă vrei să lași și un impact prin postările tale. 

Dacă acum 10 ani pozele la definiție înaltă erau un moft pentru cei cu posibilități, azi, într-o scenă atât de competitivă pentru atenția utilizatorului, rezoluția HD și aspectul impecabil au devenit standarde. Cu toate acestea, nicio platformă nu îți permite să te întinzi cu poze de zeci de megabiți și rezoluții de billboard-uri. Pe web totul trebuie să fie optimizat.  

Mergi direct la informația care te interesează cu un click pe aceste secțiuni:

Cuprins:

1. Își promovează antreprenorul român businesul pe rețelele de socializare?

2Ce detalii tehnice de bază trebuie să știi și care sunt criteriile pentru calitatea unei poze

  2.1. Rezoluția imaginii și ce trebuie să știi despre acest factor

  2.2. Raportul de aspect: Ce este și sub ce forme îl vei găsi

  2.3. Formatul imaginilor: Ce trebuie să cunoști despre acest detaliu foarte important

3. Dimensiuni poze Facebook

  3.1.  Dimensiuni poza de profil Facebook

  3.2.  Dimensiuni poza de coperta Facebook

  3.3.  Dimensiuni poze din cronologie (Timeline)

  3.4. Dimensiuni imagine evidențiată (Highlighted Image) Facebook

  3.5. Dimensiuni fotografie de eveniment pe Facebook

4. Dimensiuni poze pentru reclamele pe Facebook

  4.1. Dimensiuni poze pentru reclamele din Feed de pe Facebook

  4.2. Dimensiuni poze pentru reclamele tip carusel de pe Facebook

  4.3. Dimensiuni poze pentru reclamele din coloana de pe partea dreaptă (Desktop)

  4.4. Dimensiuni poze pentru Facebook Marketplace

5. Dimensiuni poze Instagram

  5.1. Dimensiuni poza de profil Instagram

  5.2. Dimensiuni poza de Thumbnail Instagram

  5.3. Dimensiunea unei poze de pe Instagram

  5.4. Dimensiune poza de story pe Instagram

6. Dimensiuni pentru imaginile din reclamele de pe Instagram

   6.1. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram cu aspect pătrat

   6.2. Dimensiuni pentru pozele folosite în reclamele afișate în plan orizontal (Landscape)

   6.3. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram afișate vertical (Portet)

Concluzii:

Dar până să intrăm în astfel de detalii, iată cum se raportează antreprenorii Români la promovarea pe rețelele de socializare și cum arată situația actuală a utilizării acestora de către firmele din România:

 

1. Își promovează antreprenorul român businessul pe rețelele de socializare?

 

Dacă oricine poate să încarce o poză pe Facebook, calitatea acestui tip de conținut însă, își impune tot mai accentuat punctul de vedere. Astfel există și o diferențiere clară dintre utilizatorul care dorește să expună o poză din vacanță sau cel care vrea să impresioneze, și în același timp să monetizeze eventual, impresiile prin trafic sau aprecieri. Un studiu al agenției Reuters (Mergi la pagina 104 pentru România)  ne expune câteva date importante despre felul în care platforme de social media precum Facebook sau Instagram au pătruns printre preferințele românilor: 

De unde isi iau romanii stirile
De unde isi iau romanii stirile

 

Ce dispozitive folosesc romanii pentru a consuma media
Ce dispozitive folosesc romanii pentru a consuma media

 

 

Majoritatea informațiilor consumate de către români sunt preluate din mediul online și social mediul online, fapt care a permis mobilului să depășească orice alt dispozitiv pentru vizualizarea informațiilor.

Facebook și Instagram rămân în continuare în capul listei în ceea ce privește consumul general de informații de pe rețelele de socializare care au pătruns cel mai bine în România.

Procente utilizare social media Romania
Procente utilizare social media Romania

 

De cealaltă parte, antreprenorii români se aliniază, mai mult sau mai puțin, la media Uniunii Europene (EU28), unde până la finele anului trecut, 33% dintre firme folosesc o platformă de social media, fie aceasta Facebook, Instagram, YouTube sau chiar și altele care nu s-au înrădăcinat foarte bine la noi în țară.

Click pe infografic pentru a-l vedea la dimensiune completă

Firme-Romania-Social-Media-SEOcupcake
Sursă date: EUROSTAT

 

Față de media U.E. de 53%, firmele din România și afacerile conduse de către antreprenorii români par să fie mai puțin dispuse să-și promoveze afacerea prin astfel de medii. Procentele devin considerabil mai mici dacă dintre aceștia, îi mai luăm în calcul și pe cei care au un site, pe lângă faptul că se promovează pe mediile sociale, unde doar un sfert dintre aceștia mai dețin și un website. Cât despre o secțiune de blog sau prezența pe multiple canale media, putem spune că doar 4% dintre firmele din România folosesc strategii de content marketing sau orice altă formă de marketing online pentru a-și impulsiona vânzările sau pentru a-și defini un loc în mediul online.

Dezvoltarea imaginii firmei și a produselor pe care le comercializează reprezintă în proporție de 84% scopul pentru care business-urile din România prezente pe cel puțin o rețea de socializare activează regulat pe astfel de medii sociale. În ceea ce privește alte întrebuințări ale unei astfel de pagini, precum interacțiunea, integrarea utilizatorului sau informarea acestuia cu privire la intențiile companiei, procentele sunt vizibil mai mici față de cel menționat anterior. 

 

2. Ce detalii tehnice de bază trebuie să știi și care sunt criteriile pentru calitatea unei poze

 

Faptul că majoritatea firmelor recurg la paginile lor de Facebook și Instagram aproape exclusiv pentru a-și spori din popularitate, nu este o informație nouă, dar mai degrabă o informație care te poate ajuta să-ți dai seama cât de competitiv devine spațiul publicitar. Dincolo de ochiul artistic, mesaj și alte aspecte care țin de creativitate, oricine trebuie să cunoască câteva lucruri de bază despre specificațiile imaginilor. Tocmai pentru a înțelege mai ușor ce înseamnă informațiile pe care le vei putea vedea în continuare iată câteva noțiuni introductive: 

2.1. Rezoluția imaginii și ce trebuie să știi despre acest factor

 

Pixelii într-o imagine standard de 72 de ppi
Pixelii într-o imagine standard de 72 de ppi

 

Această caracteristică a unei imagini poate fi explicată într-o singură propoziție: Rezoluția înseamnă pur și simplu cât de mult detaliu există într-o poză. Rezoluția digitală și de pe Web este exprimată în Pixeli (din moment ce vorbim despre imagini digitale) per Inch sau PPI. Acest indice îți spune pur și simplu câți pixeli se află în fiecare inch (2.54 de centimetri). De mulți ani încoace și probabil și de acum în colo, 72 este standardul pentru orice fotografie pe web și mai ales pe aproape toate rețelele de socializare. 

Există într-adevăr tot felul de dispute dacă acest standard de 72 de ppi chiar influențează cu ceva imaginea sau este doar o recomandare pentru a putea crește compatibilitatea pentru mai multe tipuri de ecrane. 

Cu toate acestea, W3schools ne arată în statisticile lor că până în acest moment majoritatea utilizatorilor au un ecran Full HD, adică 1920×1080. Asta înseamnă că un ecran obișnuit de laptop sau de telefon poate să-ți arate mult mai multe detalii decât ar putea o rezolutie de 72 de ppi. 

 

2.2. Raportul de aspect: Ce este și sub ce forme îl vei găsi 

 

Raportul de aspect reprezintă relația proporțională dintre lungimea și înălțimea unei imagini.

 

Exemplu de poză în 16:9, un aspect standard
Exemplu de poză în 16:9, un aspect standard

 

Sub această formă vei găsi orice imagine pe internet sau în print, însă, pentru rețelele de socializare, forma sub care vei regăsi o astfel de imagine diferă destul de mult. Astfel, iată cum arată aceeași imagine în mai multe raporturi de aspect comune, regăsite atât pe Facebook sau instagram.

 

  • Raportul de aspect 1.91:1

 

Exemplu de fotografie în raport de aspect 1.91:1
Exemplu de fotografie în raport de aspect 1.91:1

 

O poză cu un astfel de aspect este foarte comună pentru aproape toate platformele de social media. Poți observa cum s-a renunțat puțin la laturile din lungimea pozei, astfel imaginea se afișează mai bine drept o poză din feed și poate fi vizionată mai ușor în landscape atât pe mobil cât și pe desktop.

 

  • Raportul de aspect 2.7:1 

 

Exemplu de fotografie în raport de aspect 2.7:1
Exemplu de fotografie în raport de aspect 2.7:1

 

Cam așa arată orice fotografie de copertă de pe Facebook, laturi foarte înghesuite și generozitate în lățime. Din câte poți observa, o bună parte din imaginea inițială lipsește acum, așa că mare atenție ce parte din imagine vrei să păstrezi și la ce poți renunța. 

 

  • Raportul de aspect 3:1

 

Exemplu de poză în raport de aspect 3:1
Exemplu de poză în raport de aspect 3:1

 

Chiar mai turtită este o imagine de Header pentru Twitter de exemplu, unde aspectul 3:1 înlătură considerabil de mult din imaginea inițială, astfel mai rămâne doar detaliul principal(cabana) și puțin context.

 

  • Raportul de aspect 1:1.67 

 

Exemplu de poză în raport de aspect 1.67:1
Exemplu de poză în raport de aspect 1.67:1

 

Cam orice postare sau postare evidențiată de pe Facebook va avea un astfel de aspect. Seamănă destul de mult cu 1:91.1 sau cu 16:9, dar este ușor mai pătrățos, din moment ce este mai apropiată de 1:1 (aspect pătrat)

 

  • Raportul de aspect 1:1

 

Exemplu de poză în raport de aspect 1:1
Exemplu de poză cu aspect ratio de 1:1 (Atenție! această imagine are doar 180X180px, dimensiunea unei poze de profil de Facebook)

 

Raportul de 1:1 înseamnă că atât lățimea cât și înălțimea unei imagini sunt egale. Acest tip de aspect este cel mai folosit pentru imaginile de profil de pe Facebook sau pozele de pe Instagram.

 

  • Raportul de aspect 4:5

 

Exemplu de poză în raport de aspect 1.67:1
Exemplu de poză în raport de aspect 4:5

 

O imagine care arată astfel este o alternativă la clasicul 16:9, cel puțin pentru Instagram. A nu se confunda cu bătrânul 4:3. 

 

Acestea ar fi toate raporturile de aspect despre care ai nevoie să știi în ceea ce privește social media.

 

2.3. Formatul imaginilor: Ce trebuie să cunoști despre acest detaliu foarte important

 

În ceea ce privește formatul, tot ce trebuie să știi că mereu vei avea de ales între PNG și JPEG. Foarte sumar explicat, lucrurile stau în felul următor: 

  • JPEG
Exemplu de specificații ale unui fișier JPEG
Exemplu de specificații ale unui fișier JPEG
    • Păstrează calitatea imaginilor
    • Cel mai bun format pentru poze simple
    • Foarte eficient la mărime/file size (poți obține poze care să se vadă bine chiar și la 100kb)

 

 

  • PNG

 

Aceeași imagine în PNG, dar de 6 ori mai mare

Exemplu de specificații ale unui fișier PNG
Exemplu de specificații ale unui fișier PNG
    • Foarte bun pentru grafică sau imagini cu mult text sau desene
    • Are dimensiuni mult mai mari față de JPEG
    • Păstrează cele mai multe detalii care nu se pierd în ulterioare modificări ale pozei (lossless)

Important! 

  • GIF

Nu te aștepta la imagini de calitate foarte bună sau peste medie dacă vrei să încarci un gif făcut de tine. O animație GIF are doar 256 de culori și o rezoluție destul de limitată, iar de cele mai multe ori arată mult sub așteptări.

 

Acum că ai aflat câteva lucruri de bază despre ce factori influențează calitatea pozelor, urmărește în continuare această listă unde vei putea vedea standardele și recomandările pentru fiecare tip de poză de pe Facebook și Instagram.

 

3. Dimensiuni poze Facebook

 

Dimensiuni poze Facebook

 

Facebook, dintre toate rețelele de socializare, are cea mai diversă categorisire a pozelor care se regăsesc pe această platformă. Evident, există specificații pentru oricare dintre acestea, specificații pe care va trebui să le respecți dacă îți dorești să ți se afișeze imaginea cât mai optim pentru ceilalți utilizatori. În continuare vei putea vedea care sunt dimensiunile potrivite pentru următoarele tipuri de imagini de pe Facebook: 

 

3.1. Dimensiuni poza de profil Facebook

 

Dimensiuni poza profil Facebook

  • Dimensiune Recomandată: 180x180px 
  • Dimensiune minimă posibilă: 160x160px
  • Raportul de aspect necesar: 1:1 
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: nespecificat, dar te poți aștepta ca poza să fie comprimată până când ajunge la 100 kb
  • Format: JPEG, PNG, GIF 

 

Atât pe mobil cât și pe desktop afișarea propriu-zisă a imaginii va fi cu mult mai mică, de exemplu, pe desktop va fi afișată 170×170 iar pe mobil chiar și numai 36×36, în funcție de performanțele ecranului dispozitivului. De asemenea, toate fotografiile de profil vor fi convertite într-o ramă rotundă, astfel colțurile nu vor mai fi vizibile din prima (ai grijă unde îți poziționezi subiectul).

Notă: Da, poți să-ți setezi un GIF micuț pentru profil!

3.2. Dimensiuni poza de coperta Facebook

 

Dimensiuni poza de coperta Facebook

 

  • Dimensiune Recomandată:  820 x 312
  • Dimensiune minimă posibilă: 400 x 150
  • Raportul de aspect necesar:  2.7:1
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: 100KB
  • Format: RGB, JPG, PNG

 

Probabil te întrebi ce e cu RGB la format, ei bine, un alt detaliu în ceea e privește imaginea este profilul de culoare, dar din moment ce toate editoarele foto au această opțiune de a exporta în sRGB, nu prea mai ai alte opțiuni de a alege, mai ales că acest profil este cel mai cunoscut. De asemenea, Dacă poza de copertă este o fotografie artistică sau o poză normală folosește mai bine JPEG. Dacă ai o grafică, mult text sau un desen grafic, folosește PNG.

 

3.3. Dimensiuni poze din cronologie (Timeline)

 

Dimensiune imagine de cronologie Facebook

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 630
  • Dimensiune minimă posibilă:
  • Raportul de aspect necesar:  1.91:1
  • Dimensiune maximă a unei fotografii
  • Format recomandat: RGB, JPG, PNG

 

Acesta este cel mai comun format de fotografie pe care îl vei putea vedea pe Facebook. Pozele din Timeline sau Cronologie apar atât pe pagina ta de profil în cronologia de activitate, cât și în Newsfeed sau postările pe care le faci. Astfel, orice postare ai face pe Facebook, în care vei include și o imagine, poți fi sigur că aspectul acesteia va urma specificațiile de mai sus. 

Cât despre comprimarea pe care o face Facebook pentru pozele postate, încearcă să să te încadrezi în 100 de kb. (Dacă încarci poze profesionale de 5+ MB, te poți alege cu surprize, unde calitatea inițială a imaginii să fie distrusă).

 

3.4. Dimensiuni imagine evidențiată (Highlighted Image) Facebook

Imagine Evidentiata Facebook

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 717
  • Dimensiune minimă posibilă: 843 x 504
  • Raportul de aspect necesar:  1:1.67
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

O imagine evidențiată este cea care apare pe cronologia ta sau în feed-ul prietenilor atunci când are loc un eveniment memorabil în viața ta sau a paginii pe care o administrezi.

De exemplu, pe Facebook toată lumea știe cum arată o poză evidențiată atunci când cineva declară pe Facebook că este într-o relație cu un prieten/ă. Acea poză va rămâne în aceeași formă în cronologia ta sau a prietenului sub forma unei poze evidențiate. Aceasta, împreună cu fotografia de cronologie sunt cele mai mari categorii de poze personale pe care le poți găsi pe Facebook.

 

3.5. Dimensiuni fotografie de eveniment pe Facebook

Imagine de eveniment Facebook

  • Dimensiune Recomandată: 1920 x 1080
  • Dimensiune minimă posibilă: 470 x 174
  • Raportul de aspect necesar:  16:9
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Singurul tip de poză de pe Facebook care îți permite să lași o poză aproape exact cum ai încărcat-o. Posibilitatea de a avea o imagine full HD într-o postare pe Facebook este o oportunitate pentru mulți cei care vor să afișeze public detalii vizuale mai complexe decât o simplă poză personală. 

Poza pentru un Eveniment pe Facebook oferă de asemenea și ca mai largă paletă de posibilități de dimensiuni, tocmai pentru a încuraja varietatea și pentru a fi mai permisiv cu cei care nu pot dispune de poze full HD. 

Acestea ar fi principalele tipuri de poze și dimensiunile acestora pentru platforma socială Facebook. Informațiile de mai sus pot fi foarte ușor folosite ori de câte ori vei avea nevoie să îți pui la punct pagina personală sau afacerea pe Facebook. Cu toate acestea, ceea ce ai văzut mai sus nu sunt singurele tipuri de imagini care ocupă spațiul dintr-un tab de Facebook.  Reclamele și bannerele de pe această rețea de socializare sunt în egală măsură un alt aspect de luat în considerare, mai ales dacă ceea ce urmărești este să-ți promovezi afacerea. Iată în continuare câteva standarde de dimensiuni pentru reclamele de pe Facebook:

 

4. Dimensiuni poze pentru reclamele pe Facebook

 

Specificații tehnice pentru reclamele de pe Facebook

 

Pe lângă pozele obișnuite, Facebook, din moment ce întâlnește interesele a aproape 3 miliarde de oameni, reprezintă și un punct de interes pentru cei care vor de la pagina lor ceva mai mult decât simpla socializare. Posibilitatea de a putea fi vizibil pentru un număr atât de mare de persoane, în mod instant, personalizat și mai ales cu acuratețea pe care înainte o știai doar de la Google, a însemnat o oportunitate perfectă pentru publicitate. Tocmai de aceea, reclamele și secțiunea de Marketplace au permis acestei platforme să devină o piață de desfacere pentru advertiseri și firme de-o potrivă.

Dacă și tu ești printre cei care au în plan să înceapă o campanie pe Facebook sau ești printre cei care fac asta deja, imaginile reprezintă forma cu care te adresezi potențialilor clienți. Astfel, iată în continuare o serie de specificații tehnice pentru dimensiunile imaginilor pentru diferitele tipuri de reclame de pe Facebook.

Important! Facebook recomandă ca toate imaginile folosite în reclame să nu conțină text într-o proporție mai mare de 20% din spațiul din imagine

 

4.1. Dimensiuni poze pentru reclamele din Feed de pe Facebook

 

Poza reclama din Feed Facebook

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 628
  • Dimensiune minimă posibilă: 600 x 600
  • Raportul de aspect necesar:  16:9 sau 1.91:1 în cazul în care incluzi și un URL/Link în cadrul textului din căsuța alocată reclamei
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Reclama standard pe care o poți vedea oricând pe Facebook. Oricine pornește să își promoveze produsele sau afacerea prin Facebook, cel mai probabil va fi văzut prin intermediul acestui tip de imagini, care se integrează cât se poate de nativ în feed-ul tău de știri și noutăți.

Vei observa faptul că în aproape toate imaginile din reclamele de pe Facebook există același raport de aspect 16:9, dar care se modifică în 1.91:1 dacă mai inserezi și un link către site în descrierea imaginii. De asemenea, pe lângă aceeași dimensiune,  există și recomandarea de a păstra textul la un maxim de 20% din imaginea propriu-zisă. 

 

4.2. Dimensiuni poze pentru reclamele tip carusel de pe Facebook

 

Reclame Facebook tip carusel

 

  • Dimensiune Recomandată: 1080 x 1080 px
  • Dimensiune minimă posibilă: 254 x 133 (cât se afișează pe mobil)
  • Raportul de aspect necesar:  1:1
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Pozele pătrate devin tot mai populare pe rețelele de socializare, astfel, chiar și una dintre cele mai performante tipuri de reclame folosesc un raport de aspect 1:1 pentru a expune un șir de imagini. o dimensiune recomandată de 1080 pe 1080 de pixeli ar trebui să-ți indice clar că orice poză de produs pe care o vei încărca în caruselul de poze trebuie să fie cel puțin full HD. 

O altă mențiune importantă este faptul că ai dreptul să expui un minim de 2 imagini până la un maxim de 10. Astfel, vei putea să-ți afișezi o întreagă colecție sau o întreagă gamă de produse într-o singură reclamă!

 

4.3. Dimensiuni poze pentru reclamele din coloana de pe partea dreaptă (Desktop)

 

Reclama din coloana de pe partea dreapta Facebook

 

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 628
  • Dimensiune minimă posibilă: 600 x 600
  • Raportul de aspect necesar:  16:9 sau 1.91:1 în cazul în care incluzi și un URL/Link în cadrul textului din căsuța alocată reclamei
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Această categorie de reclame de pe Facebook se deosebește destul de mult față de restul, prin faptul că este sticky (adică rămâne afișată în partea dreaptă a ecranului în timp ce tu dai scroll). De asemenea, cu toate că pare afișată la dimensiuni mai mici decât o poză dintr-o reclamă din feed, specificațiile tehnice rămân aceleași. Din nou, ai mare grijă la cantitatea de text din imagine.

 

4.4. Dimensiuni poze pentru Facebook Marketplace

 

Dimensiuni poze Facebook Marketplace

 

Pe Facebook Marketplace găsești două tipuri de fotografii pe care trebuie să le reții: Pozele de produse și Reclamele. Ambele însă au specificații diferite, din moment ce în cazul unei reclame de pe Marketplace, care are specificațiile identice cu cele ale uneia de pe Feed:

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 628
  • Dimensiune minimă posibilă: 600 x 600
  • Raportul de aspect necesar:  16:9 sau 1.91:1 în cazul în care incluzi și un URL/Link în cadrul textului din căsuța alocată reclamei
  • Dimensiune maximă a unei fotografii: –
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Lucrurile se schimbă mai mult în cazul pozelor de produse, unde acestea trebuie să fie 1:1, (pătrate) și să aibă o rezoluție recomandată full HD: 

 

  • Dimensiune Recomandată: 1200 x 1200
  • Raportul de aspect necesar:  1:1
  • Format recomandat: JPG, PNG

 

Chiar și pentru aceste fotografii, încearcă pe cât posibil să nu le umpli cu text.

Acestea au fost specificațiile tehnice pentru majoritatea tipurilor de poze pe care le vei încărca vreodată pe Facebook. În cazul în care te întrebi „Cum rămâne cu Facebook Messenger?” este important de reținut că specificațiile sunt aceleași, HD și 16:9. Facebook, dintre toate rețelele sociale populare are cele mai multe astfel de tipuri de imagini, din moment ce fiecare servește unui scop diferit. Cu toate acestea, în România cel puțin, reclamele din social media nu prosperă doar pe Facebook, din moment ce Instagram este o variantă care a prins extrem de bine la publicul autohton. În continuare vei putea vedea specificațiile pentru pozele de pe Instagram: 

5. Dimensiuni poze Instagram

 

Dimensiuni poze Instagram

 

Ca să înțelegi ce impact au avut imaginile pentru rețelele de socializare nu trebuie decât să întrebi pe cineva din jurul tău dacă are un cont pe Instagram. Spre deosebire de Facebook, totul constă în poze și videoclipuri, iar în România, acest obicei, care este însăși Instagramul, a pătruns tot mai stabil printre preferințele românilor.

Pozele de pe Instagram vin într-o varietate mai mică decât pe Facebook, unde nu mai avem câte un tip de afișare pentru fiecare categorie de postare. În schimb, ai de-a face doar cu patru categorii importante: Fotografia de Profil, Fotografia de Thumbnail afișată pe profilul tău, Fotografia din feed și evident, Story-ul! De asemenea, pe Instagram, calitatea pozelor este primordială!

 

Iată în continuare o serie de specificații tehnice și indicații pentru pozele afișate pe Instagram cât și pentru reclame:

 

5.1 Dimensiuni poza de profil Instagram

 

Dimensiuni poza de profil Instagram

 

  • Dimensiune recomandată: 110 x 110 px 
  • Raport de aspect: 1:1 

 

Nu există prea multe informații despre specificațiile pozelor de profil de pe Instagram, dincolo de dimensiune și raportul de aspect. Ceea ce înseamnă că vei putea încărca o imagine cu o rezoluție destul de mare, dar care va primi un crop pătrat pentru a se putea potrivi la fix cu aspectul impus de către platformă. 

Un lucru notabil aici este faptul că atât încadrarea subiectului în fotografie cât și ușurința de a recunoaște ceea ce este în acea poză sunt factori foarte importanți pentru alegerea unei poze de profil pe Instagram. 

 

5.2. Dimensiuni poza de Thumbnail Instagram

 

Dimensiuni poza de thumbnail

 

  • Dimensiune recomandată: 161 x 161 px 
  • Raport de aspect: 1:1 

 

Imaginează-ți aceste fotografii ca un șir de poze de profil, în sensul că toate sunt afișate la o dimensiune destul de mică, sunt foarte utile pentru a crea o primă impresie, dar nu expun detalii, cel puțin până nu dai click pe ele.

Toate aceste poze vor fi expuse sub un aspect pătrat, adică 1:1 ceea ce înseamnă că mereu va trebui să fii atent unde îți poziționezi subiectul în fotografii, altfel, fie vei vedea porțiuni lipsă sau figuri și fețe alungite. 

 

În concluzie dacă vrei să exprimi ceva foarte rapid și eficient prin pagina ta de Instagram, încearcă să iei în calcul și acest tip de imagini. 

5.3. Dimensiunea unei poze de pe Instagram

 

Dimensiune-poza din profilul de Instagram

 

  • Dimensiune standard recomandată: 1080×1080 de pixeli
  • Raport de aspect standard: 1:1 sau 1.91:1 dar și 4:5 dacă imaginea este tip profil (afișată vertical)

 

Aceasta este fotografia standard de pe Instagram, pe care o poți accesa fie prin feed, fie prin deschiderea fotografiilor de thumbnail de pe un profil. Calitatea full HD a imaginii este obligatorie, tocmai de-asta sunt recomandate dimensiuni de cel puțin 1080×1080. Dar, imaginea nu va fi afișată așa, iată de ce:

Cu toate acestea, aspectul de 1:1 și dimensiunea de 1080×1080 nu sunt singurele specificații după care sunt afișate pozele de pe Instagram. Chiar cei de la Instagram recomandă ca în cazul în care folosești fotografii în aspect profil, adică verticale, optează pentru un raport de 1.91:1 sau 4:5 precum și o dimensiune de 1080 x 1350 pixeli.

Mai mult decât atât, Instagram nu va afișa pozele la aceeași dimensiune pe care o are poza înainte de a o încărca, de asta este bine să știi faptul că, în mod normal, vor fi afișate unui utilizator ca 612 x 612 px, în feed drept 510 x 512 px iar pentru mobil și alte variații de afișare se poate ajunge chiar și la 409 x 409 sau 204 x 204 de pixeli.

5.4. Dimensiune poza de story pe Instagram

 

Dimensiuni poza de Story pe Instagram
Dimensiuni poza de Story pe Instagram

 

Imaginează-ți că așa ceva a apărut înainte pe Snapchat, dar a prins cu adevărat popularitate pe Instagram, iar ulterior a apărut și pe Facebook. Oricum, acestea funcționează la fel pentru toate platformele, adică o poză care este afișată pentru o anumită perioadă de timp și care va fi ștearsă după 24 de ore. În principiu n-ar trebui să-ți faci griji despre conținutul efemer, cu toate acestea…

Story-ul de pe Instagram este super popular, adică peste 300 de milioane de oameni folosesc acest tip de conținut, ceea ce-l face o oportunitate pentru advertiseri. Uite ce trebuie să știi: 

 

  • Dimensiune recomandată: Full hd 1080×1920 pixeli
  • Raport de aspect: 9:16 

 

Chiar dacă durata de viață și expunere a pozei dintr-un story este foarte scurtă, impactul trebuie să fie mare. De asta Instagram și Facebook nu-și mai fac griji de optimizarea bazei lor de date și a serverelor dacă poza va fi ștearsă. Tocmai de aceea ești liber să mergi cât de tare vrei în specificații tehnice de fotograf și calitate cât mai mare. Desigur, în limitele algoritmului de compresie al acestor platforme sau până în limita a 4 Gb, ceea ce este mult oricum.

6. Dimensiuni pentru imaginile din reclamele de pe Instagram

 

Dimensiuni pentru imaginile din reclamele de pe Instagram
Dimensiuni pentru imaginile din reclamele de pe Instagram

 

În mare parte, specificațiile sunt similare cu cele pe care le-ai văzut deja pentru Facebook, iar în ceea ce privește reclamele tip carusel, poți folosi aceleași noțiuni de mai sus din secțiunea pentru Facebook. De asemenea, pentru reclamele din Story-urile de pe Instagram, specificațiile sunt aceleași cu cele ale unui story obișnuit. 

Cea mai comună formă de publicitate de pe Instagram o vei regăsi sub forma imaginilor din feed, ce se împart în trei aspecte diferite: Aspect Pătrat, Vertical și Orizontal.  Toate aceste tipuri de afișare înseamnă specificații diferite pentru fiecare tip de imagine. Astfel, iată care sunt specificațiile de care trebuie să le ai în vedere::

 

6.1. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram cu aspect pătrat

 

  • Dimensiuni recomandate: 1080 x 1080
  • Dimensiuni minime: 600 x 600
  • Raport de aspect: 1:1

 

6.2. Dimensiuni pentru pozele folosite în reclamele afișate în plan orizontal (Landscape)

 

  • Dimensiuni recomandate: 1200 x 628
  • Dimensiuni minime: 600 x 315
  • Raport de aspect: 1.9:1
  • Mărimea maximă acceptată a fișierului: 30MB

 

6.3. Dimensiuni pentru reclamele de pe Instagram afișate vertical (Portrait)

 

  • Dimensiuni recomandate: 1080 x 1350
  • Dimensiuni minime: 600 x 750
  • Raport de aspect: 4:5

 

Vei observa că toate, într-un fel, împărtășesc aceleași specificații, doar că sunt adaptate pentru raportul de aspect la care sunt afișate. Ceea ce trebuie să reții însă este faptul că vei avea nevoie de fotografii de cel puțin 1080 de pixeli pentru a putea încărca reclame viabile pentru standardele de azi. De asemenea, un sfat general ar mai fi să ai puțin grijă la cantitatea de text și la raportul de aspect, deoarece Instagram va face crop automat imaginilor, ceea ce nu este de dorit întotdeauna.

 

Concluzii:

 

Acestea au fost specificațiile pentru dimensiunile imaginilor de pe Facebook și Instagram, precum și alte specificații generale pentru imaginile cel mai des întâlnite pe aceste rețele de socializare. Indiferent că ești printre cei care urmează o campanie de Facebook/Instagram ads sau că vrei să-ți pui la punct conținutul de pe aceste platforme sociale,  informațiile din acest articol te vor ajuta să-ți optimizezi la un nivel mai profesionist calitatea conținutului pe care îl expui celorlalți. 

Dacă nu ai tras singur concluzii în urma acestui articol, printre cele mai importante informații pe care le poți pune în aplicare ar fi următoarele: 

 

  • Dimensiunea unei poze influențează și mărimea fișierului acesteia, adică o poză full HD va avea mai mulți Mb decât una de o rezoluție mai mică. 

 

  • Pentru poze artistice, complexe, cu multe culori și detalii, folosește JPEG. Pentru text, grafică, logo-uri sau lettering folosește PNG.

 

  • Raportul de aspect nu doar că determină felul în care este afișată o imagine, dar te poate ajuta să evidențiezi mai bine subiectul imaginii. De exemplu, aspectul tip portret este foarte bun pentru a ilustra persoane, iar cel Landscape este foarte util pentru peisaje sau planuri de ansamblu și planuri generale.

 

  • Rezoluția (cea cu ppi) nu merită luată în considerare foarte mult, din moment ce pe web nu putem vorbi de raștri. Cu toate acestea, un standard bun pentru a-ți putea face conținutul ușor de vizualizat pe orice tip de ecran ar fi cel de 72 de ppi.

 

  • Înafară de poza de profil de pe Facebook și alte câteva întrebuințări foarte nișate, formatul GIF încă nu te va ajuta prea mult pe social media, din moment ce videoclipurile sunt o alternativă mult mai bună. În schimb, JPEG și PNG îți vor fi singurele formaturi de care trebuie să știi.

 

  • Încearcă să nu incluzi scris pe imaginile pe care le postezi pe social media, deoarece există posibilitatea ca acestea să nu fie afișate cu succes, cel puțin asta este valabil în cazul reclamelor de pe Facebook.

 

În SEO deseori se amintește sintagma ”Content is King” sau ”Conținutul este Suprem”, ceea ce devine tot mai adevărat, mai ales pe măsură ce semnalele și prezența pe social media a unui business sau a unui brand devin factori pe care Google îi ia în considerare atunci când decide cine răspunde mai corect, mai acurat și mai sigur la nevoile unui utilizator pe web. Imaginile, pe lângă textul clasic sunt o formă de conținut ce este râvnită, cel puțin în egală măsură de către public, astfel, printre factori precum sugestivitatea, imaginile trebuie livrate în parametrii corecți pentru a fi cât mai utile celor care le consumă. 

 

Ioan Prutianu
Specialist SEO

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam