Investesc bani în marketing online – În cât timp văd rezultatele?

Durata citire articol - 8 min.

Cu toţii ştim că succesele peste noapte nu există, însă sunt canale de marketing online care îţi pot genera rezultate imediate.

Iată şi care este structura informaţiei din video-ul de mai sus şi transcripul aferent:

1. În cât timp văd rezultatele dacă investesc în Google Ads?

Primul canal de care vorbim este Google Ads. Google Ads este un canal care generează o rată de recuperare a investiţiei într-un timp scurt, bineînţeles, în funcţie de obiectivele campaniilor pe care le setezi. Conform Google, businessurile câştiga în medie 2 dolari la fiecare 1 dolar investit în campaniile plătite.

imagine 1

Însă nu sunt aici pentru a discuta despre ce zice Google, sunt aici pentru a vorbi din experienţa cu peste 1000 de proiecte în cadrul cărora am avut acces la date. Pe baza experienţei acumulate în timp, în cadrul agenţiei SEO Cupcake, campaniile plătite prin Google Ads au nevoie de la 1 lună până la 4 luni până când se văd rezultatele.

De menţionat că intervalul de timp specificat în cazul Google Ads este influenţat de o serie de factori, precum: dimensiunea businessului, sezonalitatea afacerii, vechimea brandului în raport cu ceilalţi competitori, bugetul de care dispui în raport cu competitorii, obiectivele din spatele campaniilor, tipurile de campanii ș.a.m.d.

Campaniile Google Ads sunt potrivite pentru un business la început sau pentru unul care are nevoie de rezultate rapide, însă înainte de toate asigură-te că audienţa ta caută produsele în Google. Spre exemplu, industria IT&C are un alt tip de client care investighează produsele şi specificaţiile lor în Google şi apoi cumpără influenţat în mare măsură şi de comparatoare.

Ca la orice campanie, este nevoie de timp pentru procesul de onboarding, mai ales dacă faci pentru prima oară Google Ads. Dacă vii deja cu un istoric de cont, timpul în care ar trebui să vezi rezultate ar trebui să fie rapid, însă există situaţii în care sezonalitatea te poate induce în eroare.

Nu uita să iei în calcul toţi factorii atunci când analizezi o agenţie sau un specialist şi încearcă să îţi creezi nişte aşteptări cât mai realiste încă din primul moment. Cu toţii ştim că cele mai bune campanii pleacă de la construcţia unor KPI „sănătoşi”, de la înţelegerea cât mai în detaliu a businessului de către specialist şi de la un produs bun în raport cu competiţia.

Acum vreau vă arăt şi 2 situaţii în care diferiţi clienţi au avut în Google Ads rezultate imediate (1 lună) şi rezultate mai întârziate (5 luni).

În imaginea de mai jos se poate observa cum acest client a început să aibă rezultate imediate, adică din primele zile de când a început campania Google Ads. Aşa cum ziceam şi mai devreme, dacă businessul este nișat şi competiţia este mică, rezultatele apar imediat, astfel putem vorbi de un termen chiar de câteva zile/săptămâni.

campanie google ads adwords pe termen scurt mediu

Mai am şi un alt exemplu (imagine mai jos), un client din cadrul agenţiei SEO Cupcake care într-o nişă foarte concurenţială a simţit rezultatele campaniilor Google Ads abia după 3-5 luni, bineînţeles şi în contextul creşterii interesului asupra comerţului online în acea perioadă.

Astfel, putem concluziona că în cazul Google Ads ne putem aştepta la rezultate imediate, însemnând cel puțin 1 lună, sau la rezultate pe termen mediu, asta însemnând până la 4-5 luni.

campanie google adwords(ads pe termen mediu lung

2. Fac SEO! Când încep să crească cuvintele cheie?

Rămânem tot la Google, însă de data aceasta vorbim despre SEO. Rezultatele organice sunt influenţate de procese de optimizare care sunt aplicate fie de proprietarul site-ului, fie de un specialist SEO freelancer, fie de o agenţie specializată.

În România, din păcate, există mulţi proprietari de site-uri care preferă să îşi optimizeze singuri site-urile, făcând de multe ori acest lucru greşit, aplicând tehnici învechite sau care nu sunt conforme cu guideline-urile Google.

Greşeala pe care o fac mulţi atunci când decid să îşi optimizeze singuri site-urile este că din momentul în care decid acest lucru, încalcă printre primele sfaturi pe care le oferă Google: angajaţi un specialist care ştie termenii şi documentaţia mea!

Pentru a vă şi argumenta, veţi vedea în imaginea de mai jos sfatul Google pentru această situaţie, în speranţa că astfel veţi angaja un specialist SEO care să aplice corect tehnicile potrivite.

angajeaza o firma sau agentie de serviciii optimizare seo

Acum că am evidenţiat şi acest lucru, să trecem la lucruri mai concrete. În SEO rezultatele se văd între 4 şi 12 luni, asta ne zice Google în documentaţia sa, după cum se vede şi în imaginea de mai jos.

in cat timp se va rezultatele la SEO

Totuşi, din experienţa mea şi a colegilor mei specializaţi în SEO, există şi multe proiecte unde rezultatele se văd chiar şi în luna a 2-a sau a 3-a, bineînţeles acest lucru depinzând de mai mulți factori, precum: operativitatea clientului la nivel de modificări tehnice pe site, nivelul de brand al site-ului în raport cu competiţia, calitatea şi cantitatea livrabilelor stabilite iniţial, calitatea şi cantitatea conţinutului pe care îl optimizăm şi bineînţeles modul cum îşi dimensionează şi competiţia strategia SEO.

De menţionat că în situaţia în care competiţia este acerbă, rezultatele campaniei SEO pot întârzia chiar şi până la 12-18 luni, bineînţeles în funcție şi de factorii enumeraţi mai sus.

O analiză statistică recent făcută de Tim Soulo de la Ahrefs.com ne arată că de fapt doar 5,7% dintre paginile noi vor reuşi să ajungă în TOP 10 în mai puţin de 1 an.

studiu de caz mondial seo

Chiar dacă analiza făcută de băieţii de la Ahrefs pare pesimistă, vreau să schimb această impresie arătând rezultatele imediate ale unui client din agenţia SEO Cupcake.

Se vede şi în imaginea de mai jos faptul că la aproximativ 1 lună de la începerea campaniei SEO, rezultatele au început să se vadă, urmând ca în lunile următoare să existe o scalare a volumului de trafic organic.

crestere trafic organic din seo la clienti

Remarcăm încrederea clientului în toate acţiunile pe care le-am planificat şi operativitatea în timp record a acestuia, fără de care nu am fi reuşit să avem rezultate excepţionale.

3. Am campanii plătite pe Facebook! Când încep să vină comenzile?

Hai să vorbim şi de Facebook deoarece este un spaţiu publicitar imens, vorbim despre peste 10 milioane de useri care au cont, conform Napoleoncat.com.

useri de facebook romania

Campaniile plătite pe Facebook sunt puţin diferite faţă de cele de pe Google, deşi Google s-a apropiat de Facebook prin introducerea Google Shopping. În altă ordine de idei, rezultatele în Facebook sunt similare ca şi în cazul Google Ads, cu menţiunea că diferă în funcţie de obiectivele pe care le setezi: awareness, trafic sau conversii.

Algoritmul Facebook este complex şi, în general, rezultatele sunt mai bune în cazul investiţiilor mai mari, însă nu este întotdeauna o regulă. Spre exemplu, dacă investeşti 1000 lei pe zi, vei avea rezultate mai bune decât dacă investeşti 100 lei pe zi, pentru că algoritmul de optimizare al campaniilor începe să funcţioneze după ce acumulează date, acest proces de learning durând până la conversia cu numărul 50.

Facebook Ads este potrivit pentru campaniile unde vânzarea de produs se bazează foarte mult pe vizual, aici dau 2-3 exemple: industria de Fashion şi cea de Home & Deco.

4. Email marketing – când să mă aştept la rezultate din acest canal?

Un alt canal care în ultima perioadă s-a transformat datorită regulilor GDPR este Email marketing. Rezultatele pentru acest canal se văd în general pe termen mediu, adică ne putem aştepta la rezultate între 1 şi 3 luni.

În general, aceste campanii sunt focusate pe retenţia clientului, lucru care te poate ajuta în special în situaţia în care ai probleme cu achiziţionarea de clienţi noi.
În ultima vreme, există o tendinţă în automatizarea şi comunicarea personalizată cu fiecare client, în funcţie de produsele cumpărate, timeline, tipul de client etc.

5. Am campanii de retargeting active! Când se văd rezultatele?

Canalele de retargetare şi aici menţionez 2 dintre ele, RTB house şi Criteo, au în general nevoie de 1-2 luni pentru ca algoritmul lor să înceapă să performeze. De menţionat: cele 2 se pot canibaliza într-o anumită măsură şi este recomandat să alegeţi doar una dintre cele 2 soluţii, fiecare având specificul ei.

Există totuşi şi argumente pentru care le puteţi folosi pe ambele în paralel, însă acest lucru se aplică doar dacă sunteţi un business mare spre foarte mare, care poate suporta o pierdere controlată cu cele 2, cu macro-obiectivul în minte de brand awareness.

6. Când mă pot aştepta să îmi recuperez investiţia din afiliere?

Afilierea este un alt canal, unde puteţi să vă sporiţi de această dată conversiile sau lead-urile. Rezultatele în cele 2 reţele de afiliere (2performant şi Profitshare, cele mai mari din România) se văd în general între 1 şi 3 luni. În procesul de a creşte conversiile site-ului tău prin afiliere vei învăţa că trebuie să comunici cu afiliaţii şi să ai un program mai bun decât al competitorilor.

7. Sunt vizibil în comparatoare? Când văd rezultatele din ele?

Vizibilitatea într-un comparator este în general nișată, deoarece doar anumite produse sunt eligibile.

Ca şi comparatoare mari din România enumerăm Compari.ro, Price.ro şi Shopmania.ro, ultimele 2 din urmă fiind din ce în ce mai puţin vizibile. Rezultatele într-un comparator se văd imediat dacă ai cel mai ieftin produs şi dacă ai „la pachet” şi puţin awareness pe nişa ta.

8. Glami, Favi sau Biano – Cat de rapid am rezultate din ele?

Un alt canal nișat specific industriei Home & Deco şi Fashion este vizibilitatea în agregatoare de produse. Aici enumerăm Favi şi Biano, care sunt agregatoare de produse pentru Mobilă şi Glami.ro agregator de produse pentru Fashion. Rezultatele se văd în prima lună, în special la nivelul conversiilor asistate, în general traficul din aceste medii având o rată de conversie sub media magazinului online.

One thought on “Investesc bani în marketing online – În cât timp văd rezultatele?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *