Schimbi, migrezi sau actualizezi site-ul? – Ce se intampla cu traficul organic?

Schimbi, migrezi sau actualizezi site-ul? - Ce se intampla cu traficul organic?

Ca si proprietar de site, este posibil la un moment dat sa vrei sa iti muti site-ul la o alta adresa URL sau pe o alta infrastructura. Acest video te va ajuta sa intelegi mai bine procesul si sa inveti cum sa te organizezi, cum sa implementezi si cum sa monitorizezi mutarea.

Inainte de a-ti prezenta sfaturile generale, hai sa definim cele 3 scenarii:

1. Schimbarea site-ului:

Nu este considerata o migrare, chiar daca se adauga continut nou, adica apar pagini noi in site-ul tau. Schimbarea site-ului poate fi definita prin modificarea grafica a unor pagini care deja exista, in marea majoritate a cazurilor procesul fiind denumit redesign.

2. Migrarea site-ului

Reprezinta procesul prin care treci la noua infrastructura, spre exemplu decizi sa treci pe o alta platforma. Migrarea site-ului pe o alta platforma are 2 posibile scenarii:

  • URL-urile site-ului se schimba in urma migrarii
  • URL-urile site-ului nu se schimba in urma migrarii

Este de mentionat ca cel mai bun scenariu in cazul trecerii pe o alta platforma este pastrarea URL-urilor vechi, astfel vei reduce din impactul unei migrari.

3. Actualizarea site-ului

Acest proces este definit prin actualizari de module sau de versiune a platformei. Ca si in cazul migrarii site-ului, este recomandat ca operatiunile de actualizare a infrastructurii sa nu modifice URL-urile site-ului.

Acum ca am definit cele 3 tipuri de mutari la nivel de site va recomand sa aveti in vedere aceste sfaturi generale:

a) Impartiti mutarile pe care doriti sa le faceti in mini-mutari

Este recomandat ca initial sa mutati doar o parte a site-ului pentru a testa efectul asupra traficului si ranking-urilor. Dupa ce s-a validat ca mutarea partiala nu a impactat semnificativ se poate face trecerea la nivel general, insa recomandat sa monitorizati zilnic efectele post-migrare. De asemenea, cand alegeti partea pentru migrarea de test asigurati-va ca identificati sectiuni care nu se modifica frecvent. De notat ca mutand doar o sectiune este o modalitate buna de a testa, insa nu neaparat reprezentativa pentru migrarea totala, astfel putand fi rezultate diferite intre mutarea partiala de test si rezultatul final. De tinut minte ca rezolvarea cu atentie si elaborat poate minimiza probleme.

b) Faceti mutari ale site-ului in momente in care traficul este la cel mai scazut nivel ca si sezonalitate

Daca traficul este influentat negativ de sezonalitate sau sunt anumite zile/ore din saptamana in care este la un nivel scazut incercati sa sincronizati mutarile in acele perioade. Asta va minimiza impactul si de asemenea, va ajuta serverul sa aiba mai multa putere, astfel ajutand Googlebot sa recrawluiasca site-ul mai rapid si mai eficient.

c) Asteapta-te la evolutii sinusoidale in perioda mutarii si ulterior acesteia

La fiecare modificare majora a site-ului inseamna ca vei experimenta fluctuatii la nivelul traficului si pozitiilor pe masura ce Google recrawluieste si reindexeaza site-ul tau. Ca si regula generala, un site de marime medie are nevoie de pana la cateva saptamani pentru ca majoritatea paginilor sa reintre in index, in cazul site-urilor mari timpul este bineinteles mai mare. Viteza cu care Googlebot recunoaste si proceseaza modificarile de URL-uri depinde de numarul de URL-uri modificate si de resursele serverului. Nu uita sa adaugi un sitemap nou in Google Search Console atunci cand modifici URL-urile pentru a ajuta Google in procesul de recunoastere.

Pentru ca in ultima perioada primesc foarte multe intrebari referitoare la impactul d.p.d.v. SEO pe care il are schimbarea platformei sau actualizarea acesteia va ofer si niste valori de referinta:

  • Intre 5% – 10% scadere de moment si eventuale evolutii sinusoidale pentru cateva saptamani/luni, in functie de dimensiunea site-ului, cu conditia de a nu modifica URL-urile
  • Intre 10 % si 20% daca se modifica URL-urile, poate chiar si mai mult daca se modifica in special URL-urile generatoare de trafic si se pierd anumite optimizari SEO.
  • Peste 20% in cazuri exceptionale daca se pierd imagini sau alte forme de continut.

Vreau sa va prezint si un studiu de caz pe un client care a pierdut aproape tot traficul organic din Google Images deoarece nu a tratat corespunzator procesul alaturi de un specialist SEO. Dupa cum bine se vede acest client a venit la noi in agentie dupa ce procesul de migrare facuse deja complet, el fiind nemultumit de scaderea traficului. In urma unei analize, am identificat imediat natura problemei pentru a putea incepe ulterior un proces de recuperare a traficului. Se observa o scadere uriasa, de la aproximativ 2000 de click-uri pe zi pre-migrare ajungand la 200 click-uri pe zi post-migrare.

Schimbi, migrezi sau actualizezi site-ul Ce se intampla cu traficul organic

Ca si concluzie, sa ai in vedere ca schimbarile in site pot influenta traficului organic si implicit vizibilitatea site-ului tau pe anumite cuvinte cheie neplatite. Iti recomand sa operezi modificari intotdeauna impreuna cu o echipa formata dintr-un programator specializat in acea platforma si un specialist SEO pentru a controla reactiile ulterioare.

Cristian Bolocan
Head of SEO Department

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam