Native Advertising vs Content Marketing vs Branded Content: Ce inseamna, care sunt diferentele + Exemple

Strategii de marketing din prezent si viitor: Diferentele dintre acesti 3 termeni, exemple dar si un tabel explicativ.

Cuprins:

1. Definitii si explicatii despre cele 3 notiuni de marketing

2.Principalele diferente intre Native Advertising, Content Marketing si Branded Content

3.Exemple de articole de tip Native Advertising, Content Marketing si Branded Content

Aceste 3 notiuni nu sunt straine unui copywriter cu experienta in domeniul publicitatii, insa pot reprezenta o provocare pentru cei care nu cunosc indeaproape tainele marketing-ului. Problematice sunt, in primul rand, definitiile acestor practici si, mai ales, diferentele dintre ele. Desi toate sunt parte integranta a oricarei campanii de succes, rezultatele vor fi pe masura asteptarilor numai daca sunt utilizate corect. De aceea, venim in intampinarea celor interesati cu un articol ce contine cele mai importante informatii despre Native Advertising, Content Marketing si Branded Content, informatii pe care oricine si le poate insusi pentru a observa o imbunatatire in ceea ce priveste brand awareness-ul si felul in care publicul se raporteaza la produsele sau serviciile pe care le ofera.

1. Definitii si explicatii despre cele 3 notiuni de marketing

1. Robert Rose despre Native Advertising Content Marketing si Branded Content

Pentru a intelege cum anume functioneaza Native Advertising-ul, Content Marketing-ul si Branded Content-ul, trebuie, in primul rand, sa stii ce inseamna fiecare in parte, ce rol are si cum anume se obtin materiale de calitate care se potrivesc caracteristicilor acestor notiuni. Chiar daca aceste concepte pot fi neclare, odata ce parcurgi informatiile din articol, vei avea o idee mai exacta despre importanta fiecaruia, dar si despre valoarea pe care fiecare o aduce oricarei campanii de marketing.

Ce trebuie sa stii: fiecare dintre aceste practici, executata corect, poate fi optimizata pentru a se adresa unui aspect diferit din parcursul a ceea ce inseamna “engagement”. Cu alte cuvinte, asa cum fiecare strategie de publicitate aduce rezultate pentru diverse obiective de business, fiecare tip de continut va aduce rezolvarea unor nevoi specifice, necesare pentru ca obiectivul final al unei campanii sa fie atins.

Native Advertising (Ce inseamna?)

Native Advertising este un tip de publicitate platita, nativa, ce este creata astfel incat sa ia forma continutului deja disponibil pe o anumita platforma pe care va fi postata. Native Advertising-ul reprezinta una dintre modalitatile prin care distribuitorii de continut isi pot face cunoscute materialele. In prezent, conceptul este raspandit mai ales in mediul online, de aceea este nelipsit din campaniile SEO de calitate, si poate exista sub mai multe forme: articole, infografice, video-uri, etc.

Exemplu: pentru a face parte din categoria Native Advertising, continutul unui articol ce cuprinde link-uri de tip inbound nu trebuie sa se diferentieze de restul articolelor ce fac parte din portofoliul publicatiei pe care va aparea. Acest lucru reprezinta, de fapt, si scopul acestui tip de publicitate, si anume acela de a se pierde in context si de a nu iesi in evidenta ca fiind un continut platit.

Practic, brand-ul “inchirieaza” un spatiu pe o platforma care nu ii apartine, pentru a-si promova produsele sau serviciile, in mod indirect. Se diferentiaza, insa, de alte tipuri de publicitate, tocmai prin conceptul de “nativ” si prin contextul informational, valoros, de ajutor pentru publicul caruia i se adreseaza. De aici, poate aparea confuzia cu ceea ce inseamna Content Marketing, insa asa cum vei descoperi in randurile care urmeaza, aceste notiuni NU sunt una si aceeasi.

Caracteristici importante ale Native Advertising:

  • Brand-ul plateste pentru postarea continutului pe platforme care nu ii apartin
  • Continutul este informational, folositor si interesant pentru publicul tinta caruia i se adreseaza
  • Nu intrerupe experienta unui utilizator al platformei pe care este postat pentru a-i atrage atentia catre anumite produse sau servicii, nu afecteaza comportamentul normal al utilizatorului pe respectivul canal
  • Continutul poate fi creat atat de brand sau de intermediari, precum agentiile de marketing, cat si de catre publisher
  • Elementele de Native Advertising sunt cele pe care utilizatorul le vede inainte de a da click pe pagina de destinatie

In legatura cu ultimul punct, exista numeroase dezbateri daca practicile de Native Advertising sunt sau nu corecte fata de public, pentru ca marcajele specifice publicitatii platite pot fi greu de observat. De aceea, Interactive Advertising Bureau recomanda ca urmatoarele principii de divulgare sa fie respectate:

  • Utilizarea unui limbaj explicit, usor de inteles de catre toti utilizatorii, pentru a dezvalui ca respectivul continut este platit, chiar daca forma de publicitate nu este una “traditionala”
  • Elementul care dezvaluie aceasta informatie trebuie sa fie indeajuns de mare si de vizibil in cadrul materialului, indiferent de tipul de platforma de pe care este vizualizat (desktop, mobile, etc.)

Asadar, un material calitativ de Native Advertising respecta valorile platformei pe care urmeaza a fi postat, ofera informatii folositoare, captivante publicului, pentru ca acesta sa interactioneze cu el mai mult decat cu un alt tip de publicitate si nu intrerupe experienta unui utilizator pe respectiva platforma.

O agentie SEO care are in componenta specialisti dedicati poate ajuta orice brand sa isi atinga scopurile prin intermediul Native Advertising-ului. In afara de construirea unui continut de calitate, foarte importanta este si alegerea platformei pe care urmeaza sa fie urcat materialul. Aceasta trebuie sa atraga sau sa aiba format publicul de interes pentru brand, pentru ca mesajul sa ajunga acolo unde trebuie. Aici, specialistii in domeniu pot oferi un ajutor vital: selectarea publisher-ului potrivit si crearea unei legaturi cu acesta, avand o baza de date numeroasa si variata din care pot alege.

Content Marketing (Ce este?)

Content Marketing-ul este o tehnica strategica de marketing ce are ca scop crearea si distribuirea unui continut valoros, relevant si consistent, cu scopul de a atrage si de a pastra un public tinta bine definit, activitate care, ulterior, se transforma in conversii valoroase pentru brand. Aceasta vine ca o solutie la saturatia utilizatorilor de a fi atacati cu publicitate “agresiva”, care, in prezent, nu mai functioneaza si care nu mai aduce beneficii niciunui business.

In schimb, Content Marketing-ului intampina publicul tinta si potentialii clienti cu solutii folositoare la problemele cu care acestia se confrunta, obtinand, in acelasi timp, fidelizarea acestora si o apreciere deosebita pentru brand. In loc sa ceara actiuni rapide si monetizarea pe termen scurt, strategia urmareste sa ofere, in primul rand, informatii si experiente utile audientei, intr-o forma dorita de aceasta. Nu este de mirare ca specialistii considera aceasta practica ca fiind “prezentul si viitorul marketing-ului”.

Principalele beneficii pe care tehnicile de Content Marketing le aduc unui brand:

  • Vanzari mai numeroase
  • Reducerea costurilor cu publicitatea
  • O baza calitativa de clienti fideli

Continutul calitativ sta la baza Content Marketing-ului. Multe companii au impresia ca ofera continut, insa acesta nu aduce plus valoare clientilor sau publicului, iar acest lucru se observa cu usurinta in felul care acestia se raporteaza la brand si, bineinteles, in vanzari. Spam-urile, sub orice forma, sunt de evitat de catre orice brand care vrea sa isi construiasca o imagine puternica si o relatie de fidelitate cu clientii.

Daca un continut nu este relevant sau valoros, acesta nu se incadreaza in categoria Content Marketing si nu va aduce niciodata rezultatele dorite.

Cel mai usor mod in care poti implementa tehnicile de Content Marketing este prin intermediul platformelor tale online, precum blog, newsletter, site-ul propriu. In general, acest concept, in prezent, este o parte importanta a campaniilor SEO, pentru ca majoritatea persoanelor care vor sa afle informatii despre un anumit subiect le solicita prin intermediul motoarelor de cautare. In Romania, din pacate, exista foarte putine agentii care inteleg importanta si valoarea pe care Content Marketing-ul o aduce oricarui business.

In mod ideal, indiferent de metoda prin care oferi informatii (articole, video-uri, e-books, etc.) trebuie sa te asiguri ca materialul contine detalii corecte, pe care publicul nu le poate gasi in alta parte, detalii specifice care ii raspund acestuia la intrebari sau la problemele pe care le intampina, astfel castigand increderea si interesul clientilor si a potentialilor clienti. Cu alte cuvinte, un material calitativ este obligatoriu pentru ca aceasta tehnica sa functioneze!
Un criteriu important al unui continut foarte bun este caracteristica numita “Evergreen”. Despre aceasta, am scris un articol anterior, pe care il poti descoperi AICI.

Exemplu: In momentul in care devii o sursa de informatii credibila, interesanta, captivanta si, mai ales, utila, iar persoanele nu doar ca vizualizeaza, folosesc, pun in practica ceea ce au aflat, ci si revin pe platformele tale ori de cate ori cauta rezolvarea la o anumita situatie, poti considera ca ai succes in ceea ce priveste Content Marketing-ul!

Daca inca te intrebi cum te va ajuta aceasta tehnica de marketing sa iti atingi principalul scop, acela de a vinde produse sau servicii, raspunsul este unul simplu: traficul marit pe platformele tale inseamna un grup numeros de persoane care au incredere in brand-ul tau, astfel incat vor cumpara ceea ce tu le oferi, de fiecare data cand vor avea nevoie.

Iata de ce ar trebui sa iei in considerare Content Marketing-ul si ce efecte poate avea acesta asupra brand-ului tau:

  • Vei atrage oamenii potriviti (potentiali clienti): daca o persoana introduce in motorul de cautare o intrebare pentru care cauta raspuns, iar printre primele rezultate, va aparea un material al brand-ului care ii satisface complet nevoile si care ii ofera si solutii eficiente, aceasta va reveni pe site si vei castiga un client interesat de ceea ce ii poti pune tu la dispozitie prin produsele si serviciile tale
  • Vei dobandi o audienta interesata si implicata: Aici, intervine valoarea materialului tau, care se traduce prin reusita acestuia de a satisface nevoile publicului. Odata cei ai reusit, orice persoana poate deveni cel mai bun brand ambassador pe care il poti avea
  • Vei atrage noi clienti
  • Vei consolida relatia cu actualii clienti

Branded Content (Definitie)

Branded Content este o tehnica de marketing care se focuseaza pe construirea de continut ce este asociat cu un anumit brand si are ca scop crearea notorietii in jurul brand-ului. Materialele de Branded Content au valoare informationala, educativa sau de entertainment, vizeaza promovarea valorilor companiei si a calitatilor care o deosebesc de competitori, si nu a produselor sau serviciilor pe care aceasta le ofera.

Iata cum trebuie sa fie Branded Content-ul:

  • Focusat pe valorile brand-ului, nu pe produse sau servicii
  • Sa stimuleze conversatia si notorietatea din jurul brand-ului
  • Sa fie un continut care sa genereze valoare pentru public, un continut pe care acesta isi doreste sa il consume
  • Orientat catre emotii, si nu spre ratiune, pentru a crea o legatura de valoare cu publicul
  • Bazat pe storytelling
  • Poate fi prezentat prin diferite canale si platforme
  • Poate fi obtinut in baza unei colaborari intre reprezentantii brand-ului si profesionisti in domeniu

Beneficii pe care acest tip specific de continut il aduce companiilor:

  • Nu este invaziv – se urmareste atragerea naturala a utilizatorilor si cultivarea dorintei acestora de a se apropia de brand
  • Creeaza o legatura emotionala cu utilizatorii – prin intermediul storytelling-ului, un brand poate genera reactii si emotii ale acestora, pe care ei le vor asocia cu brand-ul
  • Are potential viral – pentru ca acest continut este atractiv pentru utilizatori, are sanse foarte mari de a fi distribuit pe diferite canale de media sau social media
  • Imbunatateste pozitia brand-ului in perceptia publicului – Continutul, fiind o poveste ce reprezinta si promoveaza valorile companiei, are un impact pozitiv in ceea ce priveste asocierea caracteristicilor si a principiilor, in mintea utilizatorilor, cu brand-ul
  • Aduce trafic catre site-ul brand-ului
  • Provoaca interactiunea activa cu utilizatorii

Practic, Branded Content este un tip de continut ce are in spate o anumita tactica, produs, in general, in urma unei colaborari intre brand si canalele media, care incurajeaza audienta sa interactioneze cu brand-ul pe baza valorii sale informative, educationale sau de divertisment, conform Content Marketing Institute.

2. Principalele diferente intre Native Advertising, Content Marketing si Branded Content

Acum ca stii ce inseamna fiecare notiune, dar si ce presupune aceasta in raport cu strategiile de marketing pentru un brand, este mai usor sa le diferentiezi.
In acest sens, iti prezentam in continuare, pe scurt, cum pot fi aceste notiuni deosebite si recunoscute fara prea mult efort.

Native Advertising versus Content Marketing

Un indicator care te ajuta sa faci diferenta intre Native Advertising si Content Marketing este, in primul rand, platforma pe care materialele se regasesc.
Continutul de tip Native Advertising este postat pe canale ce NU apartin brand-ului, in timp ce Content Marketing-ul se regaseste pe platforme proprii, controlate, precum blog, site-ul propriu, conturi de social media, aplicatii, etc.

Materialele de tip Content Marketing sunt bogate in continut si prezinta informatii numeroase referitoare la un anumit subiect. Au ca scop fidelizarea unui public specific, pe termen lung, si atragerea utilizatorilor catre site-ul companiei nu doar pentru a vinde un produs specific, ci si pentru a deveni o sursa de incredere, informativa si educativa, pentru acestia. In schimb, Native Advertising-ul se concentreaza pe promovarea nativa a unor produse/servicii particulare, in momentul in care publicul intra in contact cu continutul.

Se poate spune ca Native Advertising-ul este orientat catre brand si produse, in timp ce Content Marketing-ul urmareste sa ofere audientei ceea ce aceasta cauta si isi doreste, primind, in schimb, atentie si notorietate.
Content Marketing-ul este o strategie pe termen lung, care necesita implicare, rabdare si alocarea unor resurse atat financiare, cat si de personal. De aceea, se potriveste companiilor care isi doresc longevitate, recunoastere pe piata si o pozitie inalta in preferintele publicului.

 
Native AdvertisingContent Marketing
Publicare: externa (blog-uri, publicatii online)Publicare: Interna (blog, site, conturi de Social Media)
Durata minima de implementare: 9 – 24 luniDurata minima de implementare: 12 – 24 luni
Scop: Promovarea si cresterea vizibilitatii pe produse/servicii specifice; Scop: Stabilirea unei relatii pe termen lung intre brand si client; cresterea vizibilitatii brand-ului.
Orientat catre: Produse/servicii/brandOrientat catre: Clienti si potentiali clienti
Cum functioneaza: Promovarea brand-ului in fata unei audiente deja formata; inchirierea unui spatiu specific pentru publicitate nativa.Cum functioneaza: Construieste un public al brand-uluil si il atrage catre platformele proprii; Aduce informatii utile si complete audientei;

Native Advertising versus Branded Content

In acest caz, principala deosebire o reprezinta nu doar tipul de continut, ci si scopul acestuia, felul in care este construit si focusul sau. Materialele de Native Advertising se concentreaza, pe langa generarea de informatii folositoare, pe vanzarea produselor, in timp ce Branded Content-ul are in plin plan promovarea valorilor brand-ului, ca entitate, si brand awareness-ul.

In timp ce continutul de tip Native Advertising este unul pasiv, Branded Content-ul urmareste sa atraga implicarea activa a utilizatorilor. In plus, in materialele de Branded Content, nu este necesar neaparat sa apara sau sa fie mentionate produsele/serviciile.

Content Marketing versus Branded Content

Desi aceste doua notiuni pot fi usor de confundat, pentru ca Branded Contentul este o parte integranta a Content Marketing-ului, exista o diferenta majora intre cele doua, si anume: Content Marketing-ul este o strategie ce implica si controleaza toate tipurile de continut pe care un brand le genereaza, Branded Content este doar unul dintre aceste tipuri de continut.

3. Exemple de articole de tip Native Advertising, Content Marketing si Branded Content

In continuare, vei descoperi exemple de articole si materiale construite in functie de caracteristicile fiecarui concept prezentat anterior, pentru a-ti face o idee mai clara despre cum pot fi acestea puse in practica.

Articole de tip Native Advertising

2. Native Advertising - articol Buzzfeed

Publicat pe: Buzzfeed.com

Brand: HBO

Articolul este construit astfel incat sa se plieze pe asteptarile si dorintele audientei platformei si are rol de entertainment. Scopul este promovarea unui serial produs de HBO, “Togetherness”.

Articolul poate fi vizualizat aici

2.1. Native Advertising - articol Buzzfeed

2.1. Native Advertising - articol Buzzfeed (2)

2.1. Native Advertising - articol Buzzfeed (3)

Publicat pe: Buzzfeed.com
Brand: Ikea Canada

Prezentat sub forma unui Quiz, la finalul caruia utilizatorul poate afla ce fel de decor i se potriveste, articolul reprezinta o modalitate atractiva de a-i atrage pe cei interesati catre cel mai recent catalog Ikea. Se potriveste contextului si este pe placul audientei pe care publicatia il are, astfel incat brand-ul are mari sanse de a-si face cunoscute produsele in fata unui public ce se poate transforma in clienti ori potentiali clienti. Rezultatul Quiz-ului reprezinta partea informativa a articolului, ce poate fi vizualizata intr-un mod inovativ si interactiv.

2.2. Native Advertising - articol Entrepreneur

2.2. Native Advertising - articol Entrepreneur (2)

2.2. Native Advertising - articol Entrepreneur (3)

Publicat pe: Entrepreneur.com
Brand: Contactually by Compass

Articolul este unul informational, ce ofera sugestii folositoare pentru cei care vor sa devina antreprenori mai buni. Continutul se protriveste perfect cu cel al publicatiei, iar plasarea brand-ului este facuta in mod nativ, venind ca o solutie utila in legatura cu tema articolului.

Articolul poate fi vizualizat aici

Articole de tip Content Marketing

3. Content Marketing - articol Ikea

Brand: Ikea
In acest material, publicat pe site-ul companiei, audientei i se ofera solutii la indemana pentru depozitarea obiectelor in bucatarie. Articolul este scris din perspectiva unui food blogger din Belgia, pentru a accentua utilitatea sfaturilor existente. Internal linking-ul duce catre alte articole sau produse pe care utilizatorii le-ar putea gasi folositoare pentru a-si rezolva problemele.

Articolul poate fi vizualizat aici

4. Content Marketing - articol Redbull

Brand: Redbull

Pe varianta site-ului american ce apartine brand-ului Redbull, se regasesc articole ca acesta, ce au ca scop informarea audientei despre subiecte de interes. Astfel, detaliile pe care brand-ul le da despre verificarea unei biciclete de munte inainte unei aventuri sunt folositoare oricarei persoane care are ca hobby o astfel de activitate.

Articolul poate fi vizualizat aici

Articole de tip Branded Content

5. Branded Content - Ikea

5. Branded Content - articol Ikea

Brand: Ikea

Ikea este un brand recunoscut international pentru succesul sau, obtinut si prin campanii de marketing inovative si corect implementate. Un exemplu foarte bun de articole de tip Branded Content se regasesc in categoria “Sustainable everyday”, pe site-ul companiei din Marea Britanie. Acestea contin informatii referitoare la valorile companiei, la cum incearca aceasta sa dea un exemplu pozitiv in lume, printr-un model de business sustenabil si orientat catre solutii ce nu afecteaza, ci chiar imbunatatesc, calitatea vietii si protejarea mediului inconjurator. Astfel, imaginea lor, in perceptia publicului, va fi asociata cu un brand care tine cont de aceste lucruri.

Articolele pot fi vizualizate aici

In concluzie, implementate corect, aceste trei notiuni de marketing, Native Advertising, Content Marketing si Branded Content pot aduce numeroase beneficii oricarui brand care le utilizeaza.
O agentie de SEO trebuie sa aiba incorporate in strategia globala tehnicile mentionate, in special Native Advertising si Content Marketing. Din pacate, nu toate companiile tin cont de acest lucru, ceea ce se poate observa in rezultatele ce lasa de dorit ale business-urilor cu care colaboreaza.

 

Sonia Gavrilescu
Head of Content
2 comentarii
  1. ⭐⭐⭐⭐⭐
    Mulțumesc Sonia pentru aceste informații foarte valoroase!
    Voi ține cont de ele și le voi aplica business-ului meu! 🙂

  2. Foarte bun articolul, m-a ajutat sa inteleg mult mai bine ce inseamna fiecare notiune si care sunt diferentele. Faceti o treaba excelenta, bravo!

Dă-i un răspuns lui Andrei Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificati casuta antispam